دستگاه کنترل تردد، یکی از مهم‌ترین اجزای امنیتی یک سازمان است!
اگر شما در سازمانی کار می‌کنید که اهمیت بخش‌ها و پرسنل برای مدیریت اهمیت زیادی داشته باشد؛ حتما یکی از دستگاه‌های کنترل تردد را در سازمانتان دارید!
عملکرد این سیستم به گونه ای است که دسترسی افراد را به مناطق مختلف سازمان محدود می‌کند و با شناسایی هویت هر فرد، اجازه‌ی دسترسی به یک محل خاص را فقط به تعداد محدودی می‌دهد که برای دستگاه شناخته شده هستند!
در موارد دیگر نیز، از گیت‌های کنترل تردد برای نفرشماری استفاده می‌شود.
حالا اگر شما به دنبال این هستید که یک دستگاه کننترل تردد به چه دردی می‌خورد و این که آیا می‌تواند دردی از دردهای سازمان شما را دوا کند؛ لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.
ما در شرکت سامانه هوش تجاری مدیریت پایدار قصد داریم تا اطلاعاتی جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم!

گیت کنترل تردد چیست؟

دستگاه کنترل تردد پرسنل، یکی از دستگاه‌های حفظ امنیت و کنترل ورود و خروج کارکنان است که تعیین می‌کند چه افرادی اجازه‌ی دسترسی به منابع یک سازمان را داشته باشند!
در مقاله‌ی دستگاه ورود و خروج بیشتر در این‌باره توضیح داده‌ایم.
برای مثال اگر در سازمان شما، اتاق یا انبار خاصی وجود داشته باشد که منابع با ارزشی در آن وجود دارد؛ احتمالا یکی از این دستگاه‌های کنترل تردد را نیز بر روی درب آن اتاق مشاهده کرده‌اید که فقط افراد خاصی با نشان دادن چهره یا اثر انگشت خود به دستگاه، یا حتی شاید خیلی ساده‌تر با کشیدن یک کارت تردد، اجازه‌ی ورود به اتاق را پیدا می‌کنند و بقیه‌ی افراد سازمان هر چقدر که خودشان را بکشند هم اگر کارتی برای دستگاه حضور و غیاب نداشته باشند؛ اجازه‌ی ورود به انبار را نخواهند داشت!
البته حتما لازم نیست در یک سازمان فوق امنیتی و سری کار کنید همه‌ی ما در ترددهای روزمره‌مان از این دستگاه‌ها دیده‌ایم و استفاده کرد‌ه‌ایم!
یادتان نمی‌آید کجا آن‌ها را دیده‌اید؟
بله در ایستگاه‌های مترو و BRT تعداد زیادی از همین دستگاه‌های کنترل تردد کارتی را می‌‌توانید مشاهده کنید که بارها و بارها با زدن کارت مترویتان از آن‌ها عبور کرده‌اید!
یا حتی در بسیاری از پارکینگ‌های مجتمع‌های خرید و اماکن عمومی هم کارتی برای شما صادر می‌شود و تا زمانی که آن کارت را به متصدی پارکینگ ندهید؛ او اجازه‌ی خروج را به شما نخواهد داد و گیت کنترل تردد برای شما بالا نخواهد رفت!
ناگفته نماند به گیت کنترل تردد، می‌تواند راهکار مدارس کشور برای کنتل ورود و خروج دانش‌آموزان باشد.

نرم افزار اکسس کنترل

دستگاه کنترل تردد کارکنان چگونه کار می‌کند؟

گیت‌های کنترل تردد با استفاده از کلید، سوئیچ، ریموت، کارت و به طورکلی یک کنترلر، فعال می‌شوند و اجازه‌ی ورود به افراد را می‌دهند.
سامانه‌های کنترل تردد، معمولا متصل به یک درب یا قفل الکترونیکی هستند و معمولا شیوه‌ی کار آن‌ها به این صورت است که این دستگاه‌ها را بر روی درب اصلی ورودی و یا درهای داخلی مجموعه قرار می‌دهند و یک کاربر مورد اطمینان، باید با ارائه دادن اطلاعاتی به دستگاه از قبیل رمز، کارت، اثرانگشت و یا … قادر به ورود به آن محل خواهد بود.
مثلا در بعضی از موارد کاربر برای کسب اجازه از دستگاه کنترل تردد، باید رمزی را در دستگاه وارد کند.
یا در برخی موارد اگر دستگاه پیشرفته‌تر و به روزتر باشد باید از اثر انگشت یا شناسایی هویت با چهره استفاده شود!
معمولا از دستگاه‌های کنترل تردد اثر انگشتی و چهره برای سازمان‌ها و محل‌هایی که امنیت بسیار بالایی را می‌طلبند استفاده می‌شود ولی برای اماکن عمومی که تردد جمعیت در آن‌ها بسیار زیاد و سریع است؛ و زمان عبور و مرور اهمیت بسیار زیادی دارد از گیت‌های کنترل تردد کارتی استفاده می‌شود!
معمولا سیستم‌های کنترل ترددی که بر روی درب‌ها نصب می‌شوند؛ مجهز به دستگاهی به نام کنترلر هستند.
جالب است بدانید که هر کنترلر، یک نرم افزار مخصوص به خود را دارد که بر روی سرور اصلی نصب می‌شود و فعالیت‌های کنترلر را، کنترل می‌کند.
و آن سرور ممکن ست در آن واحد توانایی کنترل چندین گیت کنترل تردد را داشته باشد!

با انواع مختلف گیت کنترل تردد آشنا شوید!

گیت‌های کنترل تردد در دو نوع متفاوت هستند که هر سازمان باتوجه به نیازهای خود از دستگاه موردنظرش استفاده می‌کند.
اما هرکدام از این گیت‌های کنترل تردد، از نظر سیستم حضور و غیابی که روی آن سوار است، به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه درباره‌ی معایب و مزایای هرکدام کامل توضیح می‌دهیم.
قبل از آن بگوییم که در مقاله‌ی انواع دستگاه حضور و غیاب و موراد استفاده از آن به طور مفصل درباره‌ی انواع دستگاه‌های حضور و غیاب توضیح داده‌ایم.

گیت کنترل تردد شیشه‌ای

گیت کنترل تردد شیشه‌ای، را تابحال در مترو و اماکن مختلف زیاد دیده‌ایم.
در این نوع از گیت کنترل تردد، افراد در وسط گیت قرار می‌گیرند و وقتی فرمان به دستگاه صادر شود درها جمع می‌شوند و به داخل می‌روند. و در  این حالت افراد می‌توانند که از گیت عبور کنند.

 گیت کنترل تردد سه اهرمی

گیت کنترل تردد اهرمی هم بسیار پر کاربرد است.
نحوه‌ی کار به این صورت است که، وقتی فرمان بگیرند و احراز هویت انجام شود، ضامن دستگاه باز می‌شود و فرد با قدم برداشتن به سمت جلو، می‌تواند اهرم‌ها را بچرخاند و وارد آن محیط یا اتاق خاص شود.

ارتباط گیت کنترل تردد با سیستم حضور و غیاب

گاهی اوقات افراد به دلیل مشغله‌های ذهنی،  فراموش می‌کنند که ورود و خروج خود را در شرکت با استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب ثبت کنند.
که این در آینده برایشان مشکل‌ساز می‌شود.

برای حل این مشکل، دستگاه های حضور و غیاب را روی گیت‌های کنترل تردد نصب می‌کنند و چون بدون انگشت زدن و فرمان دادن به هر طریقی، گیت باز نمیشود، افراد مجبور هستند که برای عبور از آن گیت انگشت بزنند و یا کارت خود را وارد کنند که این کار باعث می‌شود ورود و خروج آن‌ها نیز به ثبت برسد.
تفاوت این گیت‌ها در نحوه‌ی فرمان دادن به آن‌ها است. فرمان دادن به گیت کنترل تردد، می‌تواند از طریق دستگاه کارتی، اثر انگشتی و … صورت بگیرد.
در ادامه انواع این دستگاه‌ها و روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

دستگاه کنترل تردد کارتی

دستگاه‌های کنترل تردد کارتی، معمولا برای دادن اجازه‌ی دسترسی به کاربران از یک کارت استفاده می‌کنند.
بدین صورت که کارتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مجوز ورود به محل مورد نظر را از طریق سرور و گیت کنترل تردد دارد.
شما برای ورود به محل، کافیست کارت خود را بر روی کارتخوانی که روی دستگاه قرار دارد بکشید یا فقط روی آن قرار دهید.
اگر بارکد ثبت شده بر روی کارت شما از طرف دستگاه اجازه‌ی عبور داشته باشد گیت باز می‌شود و شما می‌توانید به محل مورد نظر دسترسی داشته باشید!

در دستگاه‌های کنترل تردد کارتی شما نیازی به به همراه داشتن کلید و یا وارد کردن رمز خاصی ندارید و همین که کارت خود را بر روی دستگاه قرار دهید گیت برای شما باز خواهد شد!

معایب دستگاه کنترل تردد کارتی

اگر بخواهیم معایب این دستگاه کنترل تردد را برای شما ذکر کنیم؛ می‌توانیم به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کنیم!

 

کنترل تردد اتاق سرور

دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی

یکی دیگر از انواع پرطرفدار دستگاه‌های کنترل تردد، دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی است.
دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی به گونه‌ای طراحی شده است که بر روی گیت کنترل تردد شیشه‌ای یک دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی قرار می‌گیرد و عبور  مرور و تردد افراد را با کمک اثر انگشت آن‌ها کنترل و ثبت می‌کند.
دستگاه‌ کنترل تردد اثر انگشتی نسبت به دستگاه‌های کنترل تردد کارتی مزایای بسیاری را به همراه خود دارند!
می‌پرسید مثلا چه مزیت‌هایی؟ الان خدمتتان عرض می‌کنم:

مزیت‌های دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی

معایب دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی

درست است که دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی، مزایای بسیاری دارد که در بالا هم چند نمونه از آن‌ها را اتفاقا ذکر کردیم؛ ولی این دستگاه در نار تمام فواید بالاخره معایبی هم دارد که شما باید به عنوان یک خریدار آگاه از آن‌ها مطلع باشید!

گیت کنترل تردد امنیتی

دستگاه کنترل تردد چشمی

یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های دستگاه‌های کنترل تردد، دستگاه‌هی کنترل تردد چشمی هستند که از طریق شناسایی و کنترل عنبیه افراد، مجوز تردد را برای سایرین صادر می‌کنند.
عملکرد این دستگاه بدین صورت است که شما باید در مقابل دوربین دستگاه قرار بگیرید و دستگاه با بررسی عنبیه‌ی شما و پیدا کردن الگویی که مختص به فقط چشم شماست، هویت شما را شناسایی می‌کند و اجازه‌ی عبور و تردد را از گیت برای شما صادر خواهد کرد!

مزایای دستگاه کنترل تردد چشمی

در کنار معایبی که بالا برای دستگاه کنترل تردد چشمی گفتیم، این دستگاه مزایایی هم دارد. تعدادی از این مزایا عبارت‌اند از:

دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد

دستگاه کنترل تردد چهره

آخرین نوع از دستگاه‌های کنترل تردد که در این مقاله با آن آشنا می‌شویم همین دستگاه‌های کنترل تردد چهره هستند!
شما برای این که بتوانید مجوز عبورتان را از دستگاه‌ کنترل تردد چهره بگیرید؛ باید در مقابل دوربین دستگاه قرار بگیرید و دستگاه با شناسایی چهره‌ی شما بتواند مجوز عبور را برایتان صادر کند.
دستگاه‌های کنترل تردد چهره معمولا به نور محیط حساس هستند و ممکن است عامل نور در عملکرد شناسایی آن‌ها اختلال ایجاد کند.
بدین شکل که در محیط‌های پرنور یا کم‌نور سنسور تشخیص چهره قابلیت خود را از دست می‌دهد و یا عملکرد آن مختل و با مشکل مواجه خواهد شد.
سرعت شناسایی چهره در این دستگاه‌ها کمی پایین است و ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا چهره شناسایی شود. به همین دلیل خرید آن را برای سازمان‌های شلوغ و پر رفت و آمد توصیه نمی‌کنیم.

یک نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با دستگاه کنترل تردد چشمی

بسیاری از هموطنان عزیز ما هستند که دستگاه کنترل تردد چشمی را با دستگاه کنترل تردد چهره اشتباه می‌گیرند!
اگر شما با سرچ کردن کلمه‌ی “دستگاه کنترل تردد چشمی” به این مقاله هدایت شده‌اید اما نتوانستید اطلاعات مورد نیازتان را در این بخش پیدا کنید؛ احتمالا از همان دسته‌ای هستید که دستگاه چشم را با دستگاه تشخیص چهره می‌شناسید!
اصلا اشکالی ندارد!
شما در ادامه‌ی مقاله می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را پیدا کنید!

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا گیت‌های کنترل تردد را به طور کامل به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم که این دستگاه‌ها قرار است به چه دردتان بخورند!
از طرف دیگر چند نمونه از پرطرفدارترین دستگاه‌های کنترل تردد را مانند دستگاه کارتی، اثر انگشتی، عنبیه و چهره به همراه مزایا و معایب و حدود قیمت به شما معرفی کردیم.
شما برای دیدن قیمت‌های گیت کنترل تردد، می‌توانید با ثبت‌نام در سایت سامانه هوش تجاری مدیریت پایدار در همین صفحه قیمت دستگاه حضور و غیاب و انواع دستگاه‌های کنترل تردد را مشاهده کنید!
خدمات پس از فروش شرکت را هم در این صفحه می‌توانید مطالعه کنید.
امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید! 🙂