امروزه دستگاه‌های حضور و غیاب از فناوری بیومتریک بهره می‌برند. دستگاه‌های تشخیص چهره و اثر انگشت جزو دستگاه‌های بیومتریکی هستند که برای مدیریت حضور و غیاب کارکنان، استفاده می‌شوند و مزایای زیادی را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورند. با ابداع دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک، روش‌های دستی برای پیگیری حضور کارکنان، به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا آن‌ها زمان‌بر و ناکارآمد هستند. از آن‌جایی‌که دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت و تشخیص چهره از ویژگی‌های بیولوژیکی منحصر‌به‌فرد افراد استفاده می‌کنند، بنابراین امنیت بیشتری دارند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا انتها همراه ما باشید.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت چیست؟

این دستگاه از فناوری بیومتریک برای شناسایی و ثبت حضور و غیاب افراد استفاده می‌کند. دستگاه اثر انگشت در ابتدا اثر انگشت کارکنان را اسکن و ثبت و سپس آن را به یک الگوی دیجیتال تبدیل می‌کند.

امروزه دستگاه‌های حضور و غیاب از فناوری بیومتریک بهره می‌برند.
امروزه دستگاه‌های حضور و غیاب از فناوری بیومتریک بهره می‌برند.

این الگوی منحصربه‌فرد برای تایید هویت پرسنل در هنگام ورود به محل کار و خروج از آن استفاده می‌شود. بنابراین، فقط کارکنانی که اثر انگشت آن‌ها توسط سیستم اسکن و ثبت شده است، امکان دسترسی به سیستم حضور و غیاب را دارند.

دستگاه اثر انگشت چگونه کار می‌کند؟

وقتی فرد، انگشت خود را روی قسمت اسکنر دستگاه می‌گذارد، نوری از قسمت زیر به سطح پوست انگشت می‌تابد و خطوط آن را اسکن می‌کند. اثر انگشت اسکن‌شده به یک الگوی دیجیتال تبدیل و در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود.

سپس دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت، تعیین می‌کند که آیا اسکن جدید با اطلاعات ذخیره‌شده مطابقت دارد یا خیر. قبل از این‌که سراغ مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت برویم، بهتر است با مزایای دستگاه اثر انگشت آشنا شویم.

مقایسه دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت

این دستگاه دارای مزایای مختلفی است، از جمله:

بیشتر بخوانید: معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و راهکارها رفع آنها

فناوری تشخیص اثر انگشت، یکی از دقیق‌ترین روش‌های بیومتریک است، درصد اطمینان بالا و نصب و کارکرد راحتی دارد و در طیف وسیعی از پیکربندی‌ها موجود است.
فناوری تشخیص اثر انگشت، یکی از دقیق‌ترین روش‌های بیومتریک است، درصد اطمینان بالا و نصب و کارکرد راحتی دارد و در طیف وسیعی از پیکربندی‌ها موجود است.

معایب دستگاه اثر انگشت

از معایب این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه تشخیص چهره، به‌جای اسکن اثر انگشت، تصویری از صورت فرد می‌گیرد
دستگاه تشخیص چهره، به‌جای اسکن اثر انگشت، تصویری از صورت فرد می‌گیرد

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

برای مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت، بهتر است در ابتدا با این دستگاه آشنا شویم. این دستگاه نیز از فناوری بیومتریک برای شناسایی کارکنان و ثبت حضور و غیاب آن‌ها استفاده می‌کند.

دستگاه تشخیص چهره، به‌جای اسکن اثر انگشت، تصویری از صورت فرد می‌گیرد و این تصویر توسط دستگاه به یک الگوی دیجیتال از ویژگی‌های چهره او تبدیل می‌شود.

دستگاه تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

هنگامی‌که قصد ثبت ورود یا خروج دارید، دستگاه چهره شما را اسکن می‌کند و آن را با الگوی دیجیتال ذخیره‌شده در حافظه خود مطابقت می‌دهد. در صورتی‌که انطباق صورت گیرد، ساعت کاری شما ثبت می‌شود.

مزایای دستگاه تشخیص چهره

این دستگاه مزایای زیادی به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

معایب دستگاه تشخیص چهره

دستگاه تشخیص چهره معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین دستگاه ساعت زنی را انتخاب کنیم؟

مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت
مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت

مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت | کدام‌یک را انتخاب کنیم؟

برای این‌که بتوانید درک بهتری از عملکرد این دو دستگاه داشته‌باشید و دقیق‌تر تصمیم‌گیری کنید، باید آن‌ها را با هم مقایسه کنید. در این بخش به مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت می‌پردازیم.

سرعت و دقت

اکثر دستگاه‌های تشخیص چهره می‌توانند چهره انسان را در عرض ۰.۲ تا ۳ ثانیه تشخیص دهند و تایید کنند. در شرایط عادی این کار خیلی سریع انجام می‌شود، اما گاهی اوقات، اگر فرد از کلاه یا عینک آفتابی استفاده کند یا تغییرات قابل توجهی در صورت خود داده باشد، سرعت تشخیص چهره کاهش می‌یابد.

موضوع دیگر تاثیرات محیطی مانند قرارگرفتن در معرض نور است. اگر دستگاه را در فضای داخلی یا در فضای باز به‌دور از نور مستقیم خورشید نصب کنید، اسکن چهره به آسانی انجام می‌شود. البته کیفیت لنز دوربین دستگاه و الگوریتم تشخیص چهره، معیارهای مهم برای ارزیابی و درک میزان حساسیت دستگاه هستند.

در سمت دیگر، دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت، در کمتر از ۲ ثانیه، هویت فرد را تایید می‌کند. اما در صورتی‌که انگشت فرد، کثیف و مرطوب باشد یا شیارهای آن آسیب‌ دیده باشد، بر کیفیت اسکن تاثیر می‌گذارد و ممکن است باعث شود که دستگاه نتواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد.

راحتی فرآیند ثبت‌ اطلاعات

امروزه دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره از عکس چهره کارکنان با فرمت JPEG برای ذخیره در پایگاه داده خود استفاده می‌کنند. کاهش پیچیدگی در مرحله ثبت نام فیزیکی، برای همه عالی و بدون دردسر است. اما برای دستگاه اثر انگشت، فرد باید به‌صورت فیزیکی حضور داشته‌باشد و با قراردادن انگشت خود بر روی اسکنر، اثر آن را در دستگاه ثبت کند.

حفاظت و امنیت داده‌ها

با مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت متوجه می‌شوید که برخی افراد با این دستگاه راحت نیستند، زیرا نگران سوءاستفاده از تصویر و هویت زیستی خود هستند. اما در مورد دستگاه اثر انگشت این نگرانی وجود ندارد.

البته با توجه به این‌که امروزه شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است و بسیاری از افراد در این شبکه‌ها عضو هستند و عکس‌ها و فیلم‌های زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند، شاید این نگرانی کمتر از گذشته شده باشد. البته مدیران کسب‌وکار باید اطمینان حاصل کنند که از تصاویر و مشخصات ثبت‌شده افراد در دستگاه  به‌خوبی محافظت می‌شود و به‌راحتی قابل دسترسی و نفوذ نیست.

بهداشت

دستگاه تشخیص چهره از یک روش بدون تماس استفاده می‌کند، اما دستگاه اثر انگشت نیاز به تماس فیزیکی برای فعال‌کردن فرآیند احراز هویت دارد. تماس مداوم افراد با دستگاه اثر انگشت خطر گسترش و انتقال ناخواسته باکتری‌ها و ویروس‌ها را به دیگران فراهم می‌کند و با توجه به تجربه‌ای که از پاندمی کووید ۱۹ داریم، می‌توان گفت دستگاه تشخیص چهره از نظر بهداشتی، هیچ ریسکی برای انتقال بیماری‌های واگیردار ندارد.

دوام و نگهداری

به‌طور کلی، دستگاه اثر انگشت در مقایسه با دستگاه تشخیص چهره به نگهداری بیشتری نیاز دارد. استفاده مکرر از آن باعث کثیف‌شدن، خراشیدگی و خیس شدن لنز اثر انگشت می‌شود و ممکن است پس از مدتی دستگاه به‌درستی کار نکند. همچنین گاهی اوقات، کاربران انگشت خود را با نیروی زیاد روی اسکنر فشار می‌دهند که سبب خراب شدن لنز آن می‌شود. اما دستگاه تشخیص چهره چنین مشکلی ندارد.

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

راحتی استفاده

این مورد به آشنایی کاربر با چگونگی استفاده از دستگاه بستگی دارد. افراد مبتدی ممکن است برای کارکردن با هر دو دستگاه دچار مشکل شوند، مخصوصاً دستگاه اثر انگشت که لنز آن کثیف شده باشد و نمی‌تواند اثر انگشت را به‌خوبی تشخیص دهد. همچنین برخی عوامل نیز بر اسکن چهره تأثیر می‌گذارند. مانند مشکلات نور، یا ثبت نامناسب چهره.

هزینه

با توجه به مشخصات سخت‌افزاری دستگاه حضور و غیاب مانند ظرفیت کاربر، رتبه IP و سایر ویژگی‌های پیشرفته، قیمت این دو دستگاه در محدوده قیمتی گسترده‌ای قرار دارد. البته می‌توان گفت که برای خرید یک دستگاه تشخیص چهره در مقایسه با دستگاه اثر انگشت باید پول بیشتری بپردازید.

بیشتر بخوانید: دستگاه حضور و غیاب دست دوم بخریم یا نه؟

 برای خرید یک دستگاه تشخیص چهره در مقایسه با دستگاه اثر انگشت باید پول بیشتری بپردازید.
برای خرید یک دستگاه تشخیص چهره در مقایسه با دستگاه اثر انگشت باید پول بیشتری بپردازید.

جدول مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت

در جدول زیر به‌طور مختصر این دو دستگاه را با هم مقایسه کرده‌ایم.

دستگاه تشخیص چهرهدستگاه اثر انگشت
نیازی به لمس دستگاه نیست و از نظر بهداشتی کاملا ایمن است.کاربر باید دستگاه را لمس کند و برای همین ایمنی کمتری دارد.
دستگاه ممکن است در تشخیص چهره دچار خطا شود. به‌عنوان مثال دوقلوهای همسان می‌توانند ویژگی‌های چهره یکسانی داشته‌باشند.منحصر‌به‌فرد بودن اثر انگشت هر فرد باعث می‌شود که امکان تقلب در آن وجود نداشته‌باشد.
کاربران را از راه دور شناسایی می‌کند.کاربران تنها زمانی قابل شناسایی هستند که انگشت خود را روی اسکنر دستگاه قرار دهند.
تغییر چهره و افزایش سن افراد می‌تواند عملکرد دستگاه را کاهش دهد.تغییر ظاهر و افزایش سن افراد تاثیری در شناسایی آن‌ها ندارد.
همه افراد دارای ویژگی‌های چهره هستند.اثر انگشت در برخی افراد در دسترس نیست.

دستگاه تشخیص چهره تشخیص چهره بهتر است یا اثر انگشت؟

هیچ پاسخ روشنی در مورد این‌که کدام یک از این دستگاه‌ها بهتر است وجود ندارد، زیرا پاسخ این سوال به نیاز شما بستگی دارد. هر دو دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت و تشخیص چهره مزایا و معایب خاص خود را دارند. در نهایت، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

با این حال، اگر مطمئن نیستید که کدام دستگاه را انتخاب کنید، بهتر است با متخصصینی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و تجربه کافی دارند، مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند نیازها و نقاط ضعف امنیتی شما را مشخص کنند و گزینه‌هایی را ارائه دهند که بهترین کارایی را برای شما داشته‌باشد.

هنگامی‌که به فکر خرید یک دستگاه اثر انگشت یا تشخیص چهره هستید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته‌باشید. ابتدا مطمئن شوید شرکتی که انتخاب می‌کنید معتبر است و سابقه خوبی دارد.

دوم، اطمینان حاصل کنید که استفاده از دستگاه آسان است و با نیازهای شما مطابقت دارد. در نهایت، شرکت ارائه‌دهنده دستگاه حضور و غیاب باید دارای پشتیبانی قوی باشد تا اگر مشکلی پیش آمد یا سوالی داشتید، به‌سرعت و به بهترین شکل ممکن به نیازهای شما پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت پرداختیم. اگرچه دستگاه اثر انگشت نیز با فناوری بیومتریک کار می‌کند، اما با دستگاه تشخیص چهره یکسان نیست. هیچ نتیجه‌گیری واضحی در مورد این‌که کدام دستگاه بهتر و ایده‌آل‌تر است وجود ندارد.

زیرا همه‌چیز به نیازها و الزامات خاص شما وابسته است. هر دو دستگاه مزایا و معایب خاص خود را دارند و در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید کدام یک برای استفاده شما بهترین است. برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجرب و خبره شرکت جهان‌گستر در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

چه مواردی را باید در انتخاب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره مورد بررسی قرار داد؟

۱. سرعت و دقت ۲. راحتی فرآیند ثبت‌ اطلاعات ۳. حفاظت و امنیت داده‌ها ۴. بهداشت ۵. دوام و نگهداری ۶. راحتی استفاده ۷. هزینه

دستگاه تشخیص چهره تشخیص چهره بهتر است یا اثر انگشت؟

هنگامی‌که به فکر خرید یک دستگاه اثر انگشت یا تشخیص چهره هستید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته‌باشید. ابتدا مطمئن شوید شرکتی که انتخاب می‌کنید معتبر است و سابقه خوبی دارد. دوم، اطمینان حاصل کنید که استفاده از دستگاه آسان است و با نیازهای شما مطابقت دارد. در نهایت، شرکت ارائه‌دهنده دستگاه حضور و غیاب باید دارای پشتیبانی قوی باشد تا اگر مشکلی پیش آمد یا سوالی داشتید، به‌سرعت و به بهترین شکل ممکن به نیازهای شما پاسخ دهند.

منابع: + +