دستگاه تشخیص چهره در شناسایی افراد در فرودگاه‌ها و حضور و غیاب کارکنان کاربرد مؤثری دارد. این دستگاه با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد صورت کارکنان، آن‌ها را شناسایی و ورود یا خروج آن‌ها را ثبت می‌کند. درحالت کلی این دستگاه مزایای شگفت‌انگیزی دارد اما برخی از سیستم‌های تشخیص چهره که در بازار موجود هستند، ایرادهای جزئی دارند. بنابراین، باید هنگام خرید دقت کنید که دستگاه موردنظرتان کمترین خطا را داشته‌باشد. در این مقاله معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را بررسی خواهیم کرد. قبل از خرید، ابهامات خود در مورد این دستگاه را با کمک مشاوران و کارشناسان خبره شرکت جهان‌گستر درمیان بگذارید.

معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

مهندسان الکترونیک برای کمک به مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها، دستگاه تشخیص چهره را طراحی کرده‌اند تا در حضور و غیاب به آن‌ها کمک کند. ظهور فناوری تشخیص چهره تحول بزرگی در حضوروغیاب در سازمان‌ها ایجاد کرده و مزایای فراوانی داشته است.

افزایش بهره‌وری کارکنان و کاهش ضریب خطا در ثبت ساعات کاری و احتمال تقلب روبه صفر در این دستگاه‌ها باعث شده است که کسب‌وکارهای زیادی به خرید این سیستم‌های پیشرفته اقدام کنند. اما گاهی اوقات این دستگاه به‌خوبی کار نمی‌کند زیرا برخی از ایرادات باعث ایجاد نقص در عملکرد آن می‌شوند.

البته معایبی که در ادامه توضیح خواهیم داد در تمامی دستگاه‌ها وجود ندارند. همچنین متخصصان شرکت جهان‌گستر این چالش‌ها را برای داشتن عملکرد موثرتر رفع کرده‌اند.

ایرادهایی که برخی از دستگاه‌های تشخیص چهره دارند، عبارتند از:

نقض حریم خصوصی افراد

در کشورها و سازمان‌هایی که حریم خصوصی افراد رعایت نمی‌شود، برخی از مدیران می‌توانند از پایگاه داده دستگاه به نفع خودشان یا مقامات بالادستی سوءاستفاده کنند. برای مثال، ممکن است مدیران متقلب بدون حکم قضایی و رضایت افراد از اطلاعات چهره آن‌ها برای جاسوسی سوءاستفاده کنند.

اگر درباره این موضوع نگرانی دارید، با مشاوران شرکت جهان‌گستر تماس بگیرید تا آن‌ها راه‌حل‌های مناسبی را به شما ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین دستگاه ساعت زنی را انتخاب کنید؟

در کشورها و سازمان‌هایی که حریم خصوصی افراد رعایت نمی‌شود، برخی از مدیران می‌توانند از پایگاه داده دستگاه به نفع خودشان یا مقامات بالادستی سوءاستفاده کنند.
در کشورها و سازمان‌هایی که حریم خصوصی افراد رعایت نمی‌شود، برخی از مدیران می‌توانند از پایگاه داده دستگاه به نفع خودشان یا مقامات بالادستی سوءاستفاده کنند.

عملکرد ضعیف در تشخیص چهره از معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

یکی از ایرادهایی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه تشخیص چهره می‌شود، ضعف این دستگاه در شناسایی بانوان یا افراد رنگین‌پوست است. بعضی از مدیران منابع انسانی گزارش داده‌اند که گاهی اوقات این دستگاه در تشخیص بانوانی که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، با مشکل مواجه می‌شود.

البته این مشکل بیشتر در دستگاه‌های قدیمی رخ می‌داده است. دستگاه‌های حضور و غیاب شرکت جهان‌گستر از فناوری به‌روز و سیستم تشخیص قدرتمندی بهره می‌برند و این ضعف را ندارند.

کاهش قدرت تشخیص در شرایط مختلف از معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

طبق یک مطالعه علمی معتبر، برخی از سیستم‌های تشخیص چهره در شناسایی افراد اشتباه می‌کنند. برای مثال، ممکن است برخی از شرایط محیطی مانند نور ضعیف، کیفیت تصویر را کاهش دهد و دستگاه در اسکن ویژگی‌ها و جزئیات صورت با مشکل روبرو شود.

پیشنهاد می‌کنیم این موارد را قبل از خرید و هنگام نصب دستگاه با متخصصان شرکت جهان‌گستر در میان بگذارید تا آن‌ها راه‌حل‌های مناسبی را به شما ارائه کنند. برای مثال، اگر شرایط محیطی سازمان‌تان را به کارشناس‌های فنی این شرکت توضیح دهید، آن‌ها بهترین مکان برای نصب دستگاه را پیدا می‌کنند.

شناسایی اشتباه از معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

بعضی از مدیران بین دستگاه‌های موجود در بازار هیچ تفاوتی قائل نمی‌شوند؛ به‌همین‌دلیل هنگام انتخاب و خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره بیشتر قیمت کم را مدنظر قرار می‌دهند می‌کنند که این اشتباه در طولانی‌مدت هزینه‌های غیرضروری سازمان را افزایش می‌دهد.

تمامی دستگاه‌های تشخیص چهره مشابه هم نیستند و برخی از این دستگاه‌ها افراد را به‌اشتباه تشخیص می‌دهند. دستگاه‌های ضعیف علاوه‌بر این‌که بودجه سازمان را تلف می‌کنند، اعتماد کارکنان به این دستگاه را کاهش می‌دهند و در نتیجه در بلندمدت به سازمان شما خسارت‌های سنگینی وارد خواهد شد.

توصیه ما این است که قبل از خرید، با کمک کارشناسان متخصص شرکت جهان‌گستر و انجام تست‌های مختلف از دستگاه، از دقت عملکرد آن مطمئن شوید.

قیمت بالاتر نسبت‌به دستگاه‌های نسل قدیمی

خرید دستگاه تشخیص چهره نسبت‌به دستگاه مبتنی‌بر تشخیص کارت مغناطیسی یا سیستم‌های حضور و غیاب کاغذی هزینه بالاتری دارد، زیرا از فناوری پیشرفته‌تری پشتیبانی می‌کند. اما با ارزیابی ارزش افزوده‌ای که این دستگاه در طولانی‌مدت برای سازمان به‌همراه خواهد داشت، متوجه می‌شوید که قیمت‌های این دستگاه باتوجه‌به مزایای آن بسیار مناسب هستند.

همچنین اگر فقط یک‌بار برای خرید یک دستگاه باکیفیت هزینه کنید، از مزایای شگفت‌انگیز آن برای سال‌های زیادی بهره‌مند می‌شوید. برای مثال، برای تعمیر دستگاه هزینه زیادی پرداخت نمی‌کنید، از طرفی دقت حضور و غیاب در سازمان شما افزایش می‌یابد و به کارکنان دستمزدی متناسب با ساعات واقعی حضوران پرداخت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: دستگاه حضور و غیاب دست دوم بخریم یا نه؟

خرید دستگاه تشخیص چهره نسبت‌به دستگاه مبتنی‌بر تشخیص کارت مغناطیسی یا سیستم‌های حضور و غیاب کاغذی هزینه بالاتری دارد
خرید دستگاه تشخیص چهره نسبت‌به دستگاه مبتنی‌بر تشخیص کارت مغناطیسی یا سیستم‌های حضور و غیاب کاغذی هزینه بالاتری دارد

ظرفیت پایین برخی از دستگاه

بعضی از مدیران شکایت می‌کنند که دستگاه‌های تشخیص چهره از یک ظرفیت ثابت برخوردار نیستند. برای مثال، یک دستگاه توانایی تشخیص ۱۰۰ نفر و دستگاه دیگر توانایی تشخیص ۱۰۰۰ نفر را دارد. این ویژگی در دستگاه‌های حضور و غیاب ایجاد شده است تا سازمان‌های کوچک و متوسط برای خرید دستگاه هزینه بالایی پرداخت نکنند.

بنابراین، قبل از خرید، درباره ظرفیت پایگاه داده دستگاه با کارشناسان شرکت جهان‌گستر مشورت کنید تا بهترین دستگاه را به شما معرفی کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک دستگاه با ظرفیت بیشتر از نیاز سازمان را انتخاب کنید تا هنگام استخدام نیروهای جدید با مشکل مواجه نشوید.

تشخیص اشتباه فرد به‌جای دیگری

یکی از معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره که به‌دلیل ضعف در عملکرد الگوریتم ایجاد می‌شود، تشخیص کارکنان به‌جای دیگری است. به‌طوری‌که با اسکن‌کردن صورت یک شخص حضور دیگری را ثبت می‌کند.

اما دستگاه‌هایی که در شرکت جهان‌گستر ارائه می‌شوند از الگوریتم‌های پیشرفته و به‌روز برخوردار هستند. بنابراین، وجود این ایراد در محصولات جهان‌گستر تقریبا غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی

تشخیص اشتباه عکس به‌جای شخص واقعی

دستگاه‌های نسل اول، فناوری مادون قرمز نداشتند و تصاویر را به‌صورت دوبعدی اسکن می‌کردند. بنابراین، هنگام شناسایی، بین افراد واقعی و عکس آن‌ها تفاوتی قائل نمی‌شدند. در نتیجه، احتمال تقلب افزایش می‌یافت. دستگاه‌های تشخیص چهره با فناوری به‌روز و پیشرفته این چالش را به‌خوبی حل کرده‌اند، به‌گونه‌ای که احتمال تقلب در آن‌ها با نشان دادن تصویر، نزدیک به صفر رسیده است.

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

آیا معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در دستگاه‌های پیشرفته‌تر رفع شده‌اند؟

امروزه، قدرت تشخیص دستگاه حضور و غیاب بیومتریک به‌شدت افزایش یافته است. به‌طوری‌که دوربین دستگاه‌ها به فناوری مادون قرمز تجهیز شده‌اند و افراد را با دقت بالا شناسایی می‌کنند.

البته ایرادهایی که به‌علت تغییر شرایط محیطی مانند نور کم در برخی دستگاه‌ها به‌خوبی رفع نشده‌اند بنابراین بهتر است قبل از خرید از مشاوره متخصصان شرکت جهان‌گستر برای خرید بهترین دستگاه بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

مهم‌ترین رویکرد استفاده از فناوری، انجام آسان‌تر و کارآمدتر کارها است. فناوری‌های تشخیص چهره از زمان عرضه به بازار تا کنون فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده‌اند و دستگاه‌های حضور و غیاب در ابتدای کار ضعف‌های زیادی داشتند و گاهی معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، مدیران را به‌شدت اذیت می‌کرد.

اما امروزه، دستگاه‌های پیشرفته‌ای در بازار وجود دارند که ورود و خروج کارکنان را با دقت بسیار بالا ثبت می‌کنند. البته موضوع نگران‌کننده این است که هنوز هم در بازار دستگاه‌های بی‌کیفیت موجود هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، با مشاوران شرکت جهان‌گستر تماس بگیرید تا آن‌ها شما را برای انتخاب یک دستگاه بی‌نقص راهنمایی کنند.

سوالات متداول

معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

۱. نقض حریم خصوصی افراد ۲. عملکرد ضعیف در تشخیص چهره ۳. کاهش قدرت تشخیص در شرایط مختلف ۴. شناسایی اشتباه ۵. قیمت بالاتر نسبت‌به دستگاه‌های نسل قدیمی ۶. ظرفیت پایین برخی از دستگاه ۷. تشخیص اشتباه فرد به‌جای دیگری ۸. تشخیص اشتباه عکس به‌جای شخص واقعی

آیا معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در دستگاه‌های پیشرفته‌تر رفع شده‌اند؟

امروزه، قدرت تشخیص دستگاه حضور و غیاب بیومتریک به‌شدت افزایش یافته است. به‌طوری‌که دوربین دستگاه‌ها به فناوری مادون قرمز تجهیز شده‌اند و افراد را با دقت بالا شناسایی می‌کنند.

منابع: + +