استفاده از دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که انتظار امنیت و سرعت بالا به منظور تردد افراد در مکان‌های خاص دارید. در این صورت استفاده از فناوری بیومتریک این دستگاه‌ها را به یک انتخاب عالی مبدل می‌کند. در این مقاله تصمیم داریم یکی از پرطرفدارترین نوع دستگاه‌های اکسس کنترل را بیشتر و بهتر بشناسیم. اگر شما هم علاقه دارید درباره‌ی دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی و مزایا و معایب آن بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه شرکت دانش‌بنیان جهان گستر تولید کننده سامانه‌های پیشرفته حضوروغیاب و مدیریت پرسنلی بمانید.

اکسس کنترل اثر انگشتی چیست؟

اکسس کنترل اثر انگشتی یا Fingerprint access control نوعی سیستم امنیتی است که از فناوری بیومتریک برای تایید هویت افراد استفاده می‌کند. این فناوری از اثر انگشت که یک ویژگی منحصربه‌فرد افراد است برای اعطا یا عدم دسترسی به یک مجموعه، ساختمان یا اتاق خاص استفاده می‌کند.

اکسس کنترل اثر انگشتی یا Fingerprint access control نوعی سیستم امنیتی است که از فناوری بیومتریک برای تایید هویت افراد استفاده می‌کند.
اکسس کنترل اثر انگشتی یا Fingerprint access control نوعی سیستم امنیتی است که از فناوری بیومتریک برای تایید هویت افراد استفاده می‌کند.

این نوع از اکسس کنترل معمولا در مکانی با امنیت بالا مانند تاسیسات دولتی، موسسات مالی و مراکز تحقیقاتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری روشی امن‌تر و راحت‌تر برای کنترل دسترسی افراد فراهم می‌سازد، زیرا آن‌ها دیگر نیازی به حمل کارت‌ شناسایی یا به خاطر سپردن رمز عبور ندارند.

شیوه عملکرد دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی

این دستگاه مانند سایر دستگاه‌های اکسس کنترل، وظایف خود را معمولا در سه مرحله انجام می‌دهد:

۱- ثبت اطلاعات افراد

برای اولین بار لازم است اسکن اثر انگشت افراد در سیستم ثبت شود. شخص پس از ثبت اطلاعاتش در پایگاه داده، برای سامانه شناخته شده است و مجوز تردد به او داده می‌شود.

۲-احراز هویت افراد

دستگاه در این مرحله شروع به آنالیز کردن اسکن اثر انگشت خواهد کرد تا هویت فرد را شناسایی کند

۳- تایید هویت افراد

اگر اثر انگشت مطابقت داشته باشد، دسترسی داده می‌شود و در صورت عدم مطابقت مجوز دسترسی صادر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: کارکرد و مرخصی از دیدگاه قانون کار

این نوع از اکسس کنترل معمولا در مکانی با امنیت بالا مانند تاسیسات دولتی، موسسات مالی و مراکز تحقیقاتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع از اکسس کنترل معمولا در مکانی با امنیت بالا مانند تاسیسات دولتی، موسسات مالی و مراکز تحقیقاتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از اکسس کنترل

با توجه به قابلیت‌های اکسس کنترل در ثبت و نگهداری اطلاعات، می‌توان در موارد گوناگون اطلاعاتی و امنیتی از آن‌ استفاده کرد.

سیستم حضور غیاب

اکسس کنترل در این مورد به‌عنوان یک سیستم اطلاعاتی عمل خواهد کرد که برای ثبت و مدیریت حضوروغیاب کارکنان در شرکت‌ها، مدارس و دیگر موسسات و سازمان‌های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم معمولا با استفاده از دستگاه‌های اکسس کنترل مانند کارت‌خوان، اثر انگشت یا تشخیص چهره، حضوروغیاب کارکنان را ثبت می‌کند.

با استفاده از این سیستم، مدیران و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند به‌راحتی اطلاعات مربوط به حضوروغیاب کارکنان را بررسی کنند و از رفتارهای نامناسب و تأخیر در کار به‌عنوان یکی از روش‌های مدیریتی و ارتقای بهره‌وری آن‌ها استفاده کنند. سیستم حضوروغیاب، به دلیل ثبت زمان ورود و خروج می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای افزایش دقت و صحت پردازش حقوق و دستمزد ساعتی کارکنان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کنترل ورود و خروج

سیستم اکسس کنترل، در این موارد به‌عنوان یک سیستم امنیتی عمل می‌کند که برای کنترل و مدیریت دسترسی افراد به ساختمان، اتاق، اداره و یا مناطق خاص استفاده می‌شود.

از اجزای اصلی اکسس کنترل ورود و خروج، می‌توان به دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی، سیستم دوربین مداربسته، ماژول‌های ارتباطی و نرم‌افزار مدیریتی اشاره کرد. با استفاده از این اجزا، افراد مجاز می‌توانند به منطقه موردنظر وارد شوند و افراد غیرمجاز نیز محدود شوند.

از سیستم کنترل ورود و خروج، می‌توان در ساختمان‌های اداری حساس، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و مراکز نظامی و امنیتی مورد استفاده قرار گیرد. به‌علاوه، سیستم کنترل ورود و خروج می‌تواند مانند مورد قبل با هدف محاسبه زمان ورود و خروج کارکنان و مدیران به محل کار مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: معایب دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی

این سیستم معمولا با استفاده از دستگاه‌های اکسس کنترل مانند کارت‌خوان، اثر انگشت یا تشخیص چهره، حضوروغیاب کارکنان را ثبت می‌کند.
این سیستم معمولا با استفاده از دستگاه‌های اکسس کنترل مانند کارت‌خوان، اثر انگشت یا تشخیص چهره، حضوروغیاب کارکنان را ثبت می‌کند.

مزایا و معایب دستگاه‌های اکسس کنترل اثر انگشتی

دانستن اطلاعات همه جانبه از هر دستگاهی کمک می‌کند تا انتخابی هوشمندانه داشته باشید و به همین دلیل در ادامه این بخش به تشریح مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مزایای کلیدی سیستم‌های اکسس کنترل اثر انگشتی

افزایش امنیت

این دستگاه گزینه خوبی برای شرکت‌ها است، به این دلیل که هک کردن آن‌ها کار بسیار دشواری است؛ زیرا ماهیت آن مثل رمز عبور یا هر نوع داده‌ای برای وارد کردن وجود ندارد. بلکه در این سیستم امنیتی از فناوری بیومتریک استفاده می‌کنند. جعل یک ویژگی منحصربه‌فرد فیزیکی مثل اثر انگشت، بسیار سخت‌تر از جعل کارت شناسایی است و به همین دلیل استفاده از اثر انگشت ایمن‌تر خواهد بود.

طبق تعریفی که پیش‌تر داشتیم اسکنر اثر انگشت افراد را اسکن می‌کنند و داده‌های بیومتریک او را با آنچه قبلا در پایگاه داده ذخیره شده است مطابقت می‌دهند. در صورت مطابقت مجوز دسترس صادر می‌شود و فرد می‌تواند به منطقه یا منابع ایمن دسترسی داشته باشد. امروزه این سیستم به‌واسطه استفاده از شاخص بیومتریک جزو امن‌ترین سیستم‌های احراز هویت است.

راحتی و سرعت در استفاده

شاید یکی از مهم‌ترین موارد این است که افراد نیازی ندارند که چیزی همراه خود داشته باشند یا رمز عبوری را به خاطر بسپارند. فراموش کردن یا از گم شدن کارت شناسایی خیلی دور از تصور نیست؛ اما با استفاده از سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی، افراد همیشه شناسه خود را به همراه دارند.

در بسیاری از موقعیت‌ها، به‌ویژه زمان‌هایی که سرعت مهم است یا افراد با خود وسایل دیگری حمل می‌کنند، پیدا کردن کارت یا زدن چند دکمه برای وارد کردن کلمه عبور، می‌تواند بسیار ناخوشاید و وقت‌گیر باشد. شناسایی اثر انگشت در حال حاضر به‌صورت گسترده استفاده می‌شود، به‌عنوان‌مثال بسیاری از تلفن‌های هوشمند از اثر انگشت برای موارد مختلف امنیتی و ورود به سیستم استفاده می‌کنند. ازاین‌جهت مردم با این فناوری آشنا هستند و نیازی به آموزش در مورد استفاده از آن نخواهد بود.

مدیریت هزینه

شناسایی با اثر انگشت در بین گزینه‌های کنترل دسترسی بیومتریک، مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه است. همچنین افزایش امنیت ایجاد شده توسط این سیستم بیومتروک، به این معنی است که تعداد ماموران امنیتی در نقاطی که اکسس کنترل قرار دارد کاهش داده شود.

وقتی از اثر انگشت استفاده شود دیگر هزینه‌ای مثل صدور کارت یا هر مورد دیگری وجود نخواهد داشت. به‌خصوص برای سازمان‌های بزرگ که این مبلغ می‌تواند بسیار سرسام‌آور باشد. در این صورت دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای صدور یا جایگزینی و مدیریت آن وجود نخواهد داشت.

یکی از اهداف کلیدی این سیستم جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به دارایی‌های مجموعه شما است. سرمایه‌گذاری در یک سیستم اکسس کنترل کمک می‌کند تا از هزینه‌هایی که ممکن است زمانی شخصی بدون مجوز دسترسی پیدا کند، ایجاد شود، اجتناب کنید.

معایب سیستم‌های اکسس کنترل اثر انگشتی

اسکن اثر انگشت یک اقدام امنیتی جذاب برای بسیاری از شرکت‌ها است، به این دلیل که قرار دادن انگشت روی اسکنر آسان و بسیار دقیق است. بااین‌حال معایبی هم در این سیستم وجود دارد که عبارت‌اند از: انتقال آلودگی به‌واسطه تماس فیزیکی، ناخوانا شدن اثر انگشت به دلایل مختلف و قیمت بالاتر نسبت به اکسس کنترل‌های کارتی.

بیشتر بخوانید: تشخیص هویت با عنبیه چشم Iris Recognition

از اجزای اصلی اکسس کنترل ورود و خروج، می‌توان به دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی، سیستم دوربین مداربسته، ماژول‌های ارتباطی و نرم‌افزار مدیریتی اشاره کرد.
از اجزای اصلی اکسس کنترل ورود و خروج، می‌توان به دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی، سیستم دوربین مداربسته، ماژول‌های ارتباطی و نرم‌افزار مدیریتی اشاره کرد.

انتخاب بهترین اکسس کنترل اثر انگشتی

انتخاب بهترین سیستم کنترل اثر انگشتی، به عوامل متعددی بستگی دارد. برای انتخاب بهترین سیستم کنترل اثر انگشتی، شما می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

شما برای مشاهده‌ی انواع مدل‌ها و لیست قیمت‌های این دستگاه خارق‌العاده، می‌توانید به بخش محصولات ما مراجعه کنید و با تماس با کارشناسان ما در شرکت دانش‌بنیان جهان گستر، از به‌روزترین دستگاه اکسس کنترل با در نظر گرفتن ملاک‌های بالا همراه با تخفیف‌های آن مطلع شوید.

قیمت اکسس کنترل اثر انگشتی

قیمت با توجه به خدمات پشتیبانی، گارانتی معتبر پس از فروشی و همچنین مزایایی که نسبت به اکسس کنترل‌های غیر بیومتریک در اختیار خریدار قرار می‌دهد؛ قیمتی بسیار منطقی و مقرون‌به‌صرفه دارد.

اگر قصد خرید این دستگاه‌ها را دارید، احتمالا فهرستی از نام شرکت‌های ایرانی و خارجی بسیاری را در تحقیقاتتان پیدا کرده‌اید و مردد شده‌اید که کدام‌یک از آن‌ها را تهیه کنید تا یک عمر برای شما بماند. به‌طورکلی دستگاه‌های موجود در بازار را می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد:

اول کالاهای خارجی معتبر که کیفیت قابل قبولی دارنئ، اما به دلیل تحریم‌ها و قیمت دلار، باید هزینه گزافی بابت تهیه و راه اندازی آن‌ها پرداخت کنید. مشکل به اینجا ختم نمی‌شود و به دلیل تحریم کشور تولیدکننده عملا خدمات پشتیبانی و پس از فروش منتفی خواهد بود. اگر دستگاه شما خراب شود و یا مشکلی غیرمنتظره برای آن پیش بیاید، نماینده رسمی برای حل مشکل شما وجود ندارد.

دوم کالاهای ملی و نمونه‌های ایرانی این دستگاه‌ها است. یکی از مزیت‌های خرید کالاهای ایرانی این است که خدمات پس از فروش، خدمات حین فروش و گارانتی‌های معتبر و قابل‌اتکا دارند و در صورت خرابی یا هر رخداد غیرمنتظره، می‌توانید روی پشتیبانی شرکت‌ها حساب باز کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سیستم های حضور و غیاب و مزایا و معایب هر کدام

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا محبوب‌ترین نوع دستگاه‌های اکسس کنترل یعنی دستگاه‌های اکسس کنترل اثر انگشتی را بهتر بشناسیم. در این مقاله یاد گرفتیم نحوه‌ی عملکرد آن به چه صورت است، مزایا و معایب آن چیست و در ادامه عوامل مهم در انتخاب این دستگاه را برشمردیم.

شما هم اگر به دنبال این هستید که امنیت محل کار و زندگی‌تان را افزایش دهید، حتما از کارشناسان ما در مجموعه دانش‌بنیان جهان گستر مشاوره رایگان بگیرید تا به هرگونه سوال و مشکل شما در ساعات اداری و غیر اداری پاسخگو باشند. پس همین الان با شماره‌ی زیر تماس بگیرید.

منابع: + +

چگونه سیستم‌های اکسس کنترل اثر انگشتی کار می‌کنند؟

سیستم‌های اکسس کنترل اثر انگشتی با استفاده از یک حسگر اثر انگشت، الگوریتم‌های پردازش تصویر و یا امتیازدهی، اطلاعات شناسایی اثر انگشت را جمع‌آوری می‌کنند و با اطلاعاتی که در پایگاه داده ذخیره شده است، اعتبارسنجی می‌کنند. در صورتی که شناسایی موفقیت‌آمیز باشد، سیستم به فرد دسترسی می‌دهد.

چه مزایایی دارد که از سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی استفاده کنیم؟

سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی مزایای بسیاری دارد که شامل موارد زیر است: افزایش امنیت: از آنجایی که هر انگشت دارای الگوی منحصر به فرد خود است، سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی امنیت بسیار بالایی را به فضای کاری اضافه می‌کند. کاهش هزینه‌ها: از آنجایی که نیازی به کارت‌های الکترونیکی یا کلیدهای مجازی نیست، هزینه‌های مرتبط با آنها از بین می‌روند. سهولت استفاده: استفاده از سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی بسیار آسان است و نیازی به حفظ کارتهای الکترونیکی یا رمزهای عبور نیست.

آیا سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی امن است؟

سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی به طور کلی به عنوان یک سیستم امن شناخته می‌شود. با استفاده از حسگر اثر انگشت، سیستم قادر است تا الگوی منحصر به فرد هر انگشت را تشخیص دهد و با پایگاه داده مربوطه مقایسه کند. هرچند که در برخی موارد، سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی ممکن است با مشکلاتی مانند نیروی لازم برای فشردن انگشت به حسگر مواجه شود