دسترسی به داده‌های حضور و غیاب برای مدیران منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا میزان حضور پرسنل در ساعات کاری درسازمان، تعیین‌کننده حقوق و دستمزد آن‌ها است. بنابراین، ثبت دقیق زمان ورود و خروج افراد، یکی از چالش‌های اساسی در مدیریت کارکنان محسوب می‌شود. دستگاه‌های حضور و غیاب این امکان را فراهم می‌کنند تا مدیران، ورود و خروج کارکنان سازمان را بدون دغدغه و هرگونه تقلبی کنترل کنند. هم‌چنین، آن‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای طراحی استراتژی‌های سازمانی و بهبود عملکرد کارکنان نیز استفاده کنند. یکی از فناوری‌های به‌روز و مؤثر در مدیریت کارکنان، دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت است. شما می‌توانید با کمک مشاوران و کارشناسان متخصص شرکت جهان‌گستر و اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله در مورد راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی،  به‌راحتی یک دستگاه مناسب و کاربردی برای سازمان، شرکت و کسب‌وکار خود تهیه کنید.

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی چیست؟

این دستگاه از طریق اسکنرهای خود، به‌طور خودکار اثر انگشت افراد را ثبت می‌کند و میزان تقلب را تقریباً به صفر می‌رساند. بنابراین، داده‌های ثبت‌شده توسط این دستگاه بسیار قابل‌ اعتماد هستند.

این دستگاه از طریق اسکنرهای خود، به‌طور خودکار اثر انگشت افراد را ثبت می‌کند.
این دستگاه از طریق اسکنرهای خود، به‌طور خودکار اثر انگشت افراد را ثبت می‌کند.

توجه داشته‌باشید که دستگاه حضور و غیاب مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت، مدل‌های زیادی دارد و راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی به شما کمک می‌کند تا با جزئیات این محصول بیشتر آشنا شوید. اما بهتر است علاوه‌بر انتخاب دستگاه مناسب، در انتخاب شرکت تأمین کننده نیز نهایت دقت را به‌ کار ببرید زیرا ممکن است پس از خرید دستگاه، شرکت خدمات مربوط‌به نصب و پشتیبانی را به‌عهده نگیرد.

کارشناسان شرکت جهان گستر می‌توانند بهترین راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب انگشتی باشند و با مشاوره قبل از خرید، تمام ابهامات‌تان درباره خرید این دستگاه را برطرف کنند.

استفاده از دستگاه حضور و غیاب انگشتی چه فایده‌ای دارد؟

از دهه ۱۹۹۰، مدیران سازمان‌های دولتی و تجاری برای افزایش عملکرد کارکنان، کاهش مرخصی‌های پیش‌بینی نشده و افزایش امنیت، سازمان را به سیستم‌های بیومتریک مجهز کردند.

امروزه، سازمان‌ها علاوه‌بر اهداف قبلی، قصد دارند که با استفاده از دستگاه بیومتریک، دسترسی برخی از کارکنان به بخش‌هایی از سازمان را محدود کنند زیرا محافظت از دارایی‌های مادی و معنوی سازمان بسیار اهمیت دارد.

به‌عنوان مثال، اگر در یک سازمان افراد غیرمجاز به اطلاعات مشتریان دسترسی پیدا کنند، اعتماد مشتریان نسبت‌به آن سازمان یا شرکت کاهش می‌یابد.

این دستگاه علاوه‌بر چنین اهداف امنیتی، برای امور مهمی هم‌چون، ردیابی ورود و خروج کارکنان و محاسبه دقیق حقوق و دستمزد نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

این دستگاه یک ابزار بیومتریک است که حضور و غیاب هر فرد را با شناسایی اثر انگشت او انجام می‌دهد.
این دستگاه یک ابزار بیومتریک است که حضور و غیاب هر فرد را با شناسایی اثر انگشت او انجام می‌دهد.

نحوه عملکرد دستگاه حضور غیاب انگشتی چگونه است؟

این دستگاه یک ابزار بیومتریک است که حضور و غیاب هر فرد را با شناسایی اثر انگشت او انجام می‌دهد. به طوری‌که، ابتدا  اثر انگشت را اسکن می‌کند و سپس با پایگاه‌داده سازمان مطابقت می‌دهد.

این دستگاه برای تشخیص اثر انگشت، تصویر اسکن شده را به یک مختصات تبدیل می‌کند و سپس آن را  با مختصات قبلی که در سیستم ذخیره شده است، مقایسه می‌کند و در صورت تطابق مختصات دو تصویر، اطلاعات ورودی را تأیید می‌کند.

نکته شگفت‌انگیز آفرینش، در منحصربه‌فرد بودن اثر انگشت افراد است بنابراین، هیچ کس نمی‌تواند اثر انگشت فرد دیگری را کپی و یا از آن سوءاستفاده کند. درنتیجه، زمانی‌که فرد غیرمجازی یک اثر انگشت را ثبت کند، دستگاه او را شناسایی و تأیید نمی‌کند.

 مهم‌ترین بخش در دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت، اسکنر آن است
مهم‌ترین بخش در دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت، اسکنر آن است

فناوری استفاده‌شده در دستگاه حضور و غیاب انگشتی چیست؟

این دستگاه مانند سایر دستگاه‌های حضور و غیاب، انواع مختلفی دارد. مهم‌ترین بخش در دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت، اسکنر آن است که بنابر فناوری‌های به‌ کار رفته در ساخت آن، به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از:

اسکنرهای خازنی

یکی از بهترین اسکنرهایی که در ساخت دستگاه حضور غیاب انگشتی استفاده می‌شود، اسکنر خازنی است. این اسکنر با استفاده از مدارهای خازنی که در آن قرار داده شده است، اثر انگشت را اسکن می‌کند. اسکنر خازنی اعتماد و امنیت بالایی ایجاد می‌کنند، و به همین دلیل، در ساخت دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک، از آن‌ها به‌طور گسترده استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: حضور غیاب در دانشگاه با دستگاه هوشمند RFID

یکی از فناوری‌های به‌روز و مؤثر در مدیریت کارکنان، دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت است.
یکی از فناوری‌های به‌روز و مؤثر در مدیریت کارکنان، دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت است.

اسکنرهای اولتراسونیک

این اسکنر از طریق گیرنده‌های اولتراسونیک، تصاویر سه‌بعدی اثر انگشت را دریافت می‌کند و با پایگاه‌داده سیستم تطبیق می‌دهد. اسکنرهای اولتراسونیک یکی از به روزترین فناوری‌هایی است که از آن در ساخت دستگاه حضور غیاب استفاده می‌شود و امنیت سازمان را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

شناسایی هویت اشخاص در مکان‌های پرجمعیت بسیار زمان‌بر است. دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت در این‌گونه مکان‌ها نصب می‌شود تا فرآیند شناسایی افراد را آسان‌تر کند. پرکاربردترین مورد استفاده از این دستگاه برای حضور و غیاب کارکنان سازمان‌ها است. اما در مکان‌های مختلف دیگری نیز به کار برده می‌شود که عبارتند از:

خوابگاه‌های دانشجویی

نصب این دستگاه در تمام مکان‌هایی که ورود و خروج افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، یک امر ضروری است. به‌عنوان مثال، در خوابگاه‌ها که به ثبت زمان دقیق ورود یا خروج افراد نیاز است، باید از دستگاه تشخیص اثر انگشت استفاده کنند.

انجام این کار از ورود افراد غیرمجاز به خوابگاه جلوگیری می‌کند و امنیت دانش‌آموزان یا دانشجویان را افزایش می‌دهد. هم‌چنین، مدیران می‌توانند با استفاده از این دستگاه، گزارش حضور و غیاب دانشجویان را نیز برای خانواده‌های‌شان ارسال کنند.

بیشتر بخوانید: حضور و غیاب در قانون کار؛ بررسی قوانین و آیین نامه حضور غیاب

نصب این دستگاه در تمام مکان‌هایی که ورود و خروج افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، یک امر ضروری است.
نصب این دستگاه در تمام مکان‌هایی که ورود و خروج افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، یک امر ضروری است.

مدارس و دانشگاه‌ها

حضور یا غیبت افراد در مکان‌هایی مانند مدرسه و دانشگاه نیز به اندازه سازمان‌ها مهم است و ممکن است غیبت فرد روی نمرات و وضعیت ادامه تحصیل او تأثیر منفی بگذارد.‌ مدیریت حضور و غیاب جمعیت دانش‌آموزان و دانشجویان یک مجموعه آموزشی کار بسیار سخت و زمان‌بری است. بنابراین، دانشگاه‌ها و مدارس به این دستگاه مجهز می‌شوند تا حضور افراد به‌آسانی و بدون تقلب ثبت شود.

سازمان‌های نظامی و امنیتی

ورود به این سازمان‌ها فقط برای افراد مجاز ممکن است. درنتیجه، مسئولان این سازمان‌ها، از دستگاه حضور و غیاب مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کنند تا افراد ناشناس امکان ورود به مکان‌های امنیتی را نداشته باشند.

فرودگاه‌ها

اگر هویت افراد در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، به‌درستی تشخیص داده نشود، ممکن است رویدادهای پرهزینه و غیرقابل‌ جبرانی درپی داشته‌باشد. نصب و راه‌اندازی دستگاه تشخیص اثر انگشت در فرودگاه‌ها می‌تواند تا حد زیادی از اتفاقات این‌چنینی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: دستگاه حضورغیاب باشگاهی چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

فرودگاه‌ها

اگر هویت افراد در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، به‌درستی تشخیص داده نشود، ممکن است رویدادهای پرهزینه و غیرقابل‌ جبرانی درپی داشته‌باشد.
فرودگاه‌ها اگر هویت افراد در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، به‌درستی تشخیص داده نشود، ممکن است رویدادهای پرهزینه و غیرقابل‌ جبرانی درپی داشته‌باشد.

بررسی پارامترهای مهم در راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی

اگر قصد دارید سازمان یا کسب‌وکار خود را به دستگاه حضور و غیاب مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت مجهز کنید، حتما قبل از خرید، به‌خوبی درباره این موضوع تحقیق کنید زیرا نداشتن اطلاعات کافی در زمان خرید دستگاه  ممکن است منجر به اتلاف بودجه سازمان شود.

هم‌چنین این امکان وجود دارد که در آینده با چالش‌های زیادی در استفاده از آن مواجه شوید. مواردی که در انتخاب و خرید دستگاه تشخیص اثر انگشت مهم هستند، عبارتند از:

رابط کاربری دستگاه

بهترین دستگاه حضور و غیاب، نوع کاربرپسند آن است که نحوه کارکردن با آن پیچیده نباشد. فقط با یک‌بار آموزش، کارکنان می‌توانند حضور خود را به‌راحتی ثبت کنند و با چالش جدی مواجه نمی‌شوند.

امنیت دستگاه یکی از پارامترهای مهم در راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی

از بالا بودن امنیت دستگاه حضور و غیاب انگشتی که می‌خرید، مطمئن شوید. اگر دستگاه‌ کیفیت پایینی داشته‌باشد ممکن است توسط هکرها و متخلفان به سرقت برود و حریم شخصی افراد تهدید شود. درضمن، اگر افراد غیرمجاز و سودجو به اثر انگشت کارکنان شما دسترسی پیدا کنند، می‌توانند هم از آن افراد و هم از سازمان سوءاستفاده کنند.

اعتبار فروشنده

شرکت‌هایی که فقط کار فروش تجهیزات حضور و غیاب را انجام می‌دهند، از اعتبار بالایی برخوردار نیستند. به‌عبارتی، بهتر است از شرکتی خرید کنید که علاوه‌بر فروش، خدمات نصب و پشتیبانی را نیز ارائه می‌دهد. زیرا اگر شرکت تأمین‌ کننده، انجام این امور را نپذیرد شما باید هزینه بیشتری را برای نصب یا تعمیر دستگاه پرداخت کنید.

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

توجه به کیفیت دستگاه در راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی

قیمت دستگاه حضور و غیاب مبتنی‌بر اثر انگشت، براساس فناوری به‌کاررفته و کیفیت آن تعیین می‌شود. برخی مدیران بر این باورند که اگر یک دستگاه حضور و غیاب ارزان انتخاب کنند، بودجه سازمان را به‌خوبی مدیریت کرده‌اند. درحالی‌که، انتخاب و خرید یک دستگاه بی‌کیفیت، اعتبار داده‌های سازمان را کاهش می‌دهد و هزینه‌های بیشتری را به سازمان تحمیل می‌کند. بنابراین، خرید یک دستگاه باکیفیت، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای سازمان به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: قوانین حضور و غیاب پرسنل برای مدیران

قیمت دستگاه حضور و غیاب مبتنی‌بر اثر انگشت، براساس فناوری به‌کاررفته و کیفیت آن تعیین می‌شود.
قیمت دستگاه حضور و غیاب مبتنی‌بر اثر انگشت، براساس فناوری به‌کاررفته و کیفیت آن تعیین می‌شود.

یکپارچه‌سازی اطلاعات اهمیت بالایی دارد

باوجود این‌که حضور و غیاب دقیق افراد مزایای زیادی دارد، اما اگر این داده‌ها ذخیره نشوند، از ارزش آن‌ها کاسته می‌شود زیرا، امکان محاسبه حقوق و مرخصی‌های کارکنان غیرممکن می‌شود. یک دستگاه مناسب علاوه‌بر ثبت ورود یا خروج افراد، باید قابلیت ادغام با سیستم‌های اداری و نرم‌افزارهای مختلف را نیز داشته‌باشد تا مدیران بتوانند به‌راحتی از داده‌ها گزارش بگیرند.

دقت و کارایی دستگاه

اگر دستگاه، زمان ورود و خروج افراد را به‌درستی ثبت نکند، مشکلات زیادی به‌وجود خواهد آورد. به‌عنوان مثال، ممکن است حقوق پرداختی کارکنان به اشتباه کاهش یا افزایش یابد و درنتیجه، کارکنان نسبت‌به سازمان بی‌اعتماد شوند.

علاوه‌بر این، کارایی دستگاه نیز بسیار مهم است. برای مثال، دستگاه باید از انعطاف لازم برای استفاده در سازمان‌هایی که تغییر شیفت زیادی انجام می‌دهند، برخوردار باشد تا کارکنان بتوانند با ثبت زمان دقیق، وظایف خود را به دیگری تحویل دهند.

سخن پایانی

معمولاً مدیران برای ثبت حضور و غیاب کارکنان از دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کنند. زیرا این دستگاه داده‌ها را به‌طور قابل اعتمادی ثبت و به مدیران گزارش می‌کند. بهترین روش برای دریافت راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی این است که با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

کارشناسان شرکت جهان‌گستر به شما کمک می‌کنند تا دستگاه مورد نظر خود را بادقت بالاتری انتخاب کنید تا هزینه‌های سازمان برای خرید یک دستگاه نامناسب اتلاف نشود.

سوالات متداول

استفاده از دستگاه حضور و غیاب انگشتی چه فایده‌ای دارد؟

مدیران سازمان‌های دولتی و تجاری برای افزایش عملکرد کارکنان، کاهش مرخصی‌های پیش‌بینی نشده و افزایش امنیت، سازمان را به سیستم‌های بیومتریک مجهز کردند. امروزه، سازمان‌ها علاوه‌بر اهداف قبلی، قصد دارند که با استفاده از دستگاه بیومتریک، دسترسی برخی از کارکنان به بخش‌هایی از سازمان را محدود کنند زیرا محافظت از دارایی‌های مادی و معنوی سازمان بسیار اهمیت دارد.

دستگاه مبتنی‌بر تشخیص اثر انگشت در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

۱. خوابگاه‌های دانشجویی ۲. مدارس و دانشگاه‌ها ۳. سازمان‌های نظامی و امنیتی ۴. فرودگاه‌ها

پارامترهای مهم در راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب انگشتی چیست؟

۱. رابط کاربری دستگاه ۲. امنیت دستگاه ۳. اعتبار فروشنده ۴. توجه به کیفیت دستگاه ۵. یکپارچه‌سازی اطلاعات ۶. دقت و کارایی دستگاه

منابع: + + + + + + +