به‌نظر می‌رسد در دنیای کسب و کارهای مدرن، توجه به رشد کارکنان و بهبود محیط کار برای بهره‌وری بیشتر، افزایش یافته است. این موضوع نه تنها به رویکردهای جدید روانشناسی صاحبان کسب و کار مربوط می‌شود بلکه به دلیل نیاز به نظم و تعهد در جامعه کارمندان هر اداره و شرکت نیز صورت می‌گیرد. در این مقاله ما تصمیم داریم  فهرستی از بهترین اداره های دنیا برای کارمندی را گردآوری کنیم و به شما نشان دهیم در پشت صحنه برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان چه اتفاقاتی در حال وقوع است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در ایران هم شرکت‌های موفقی که از راهکارهای مدیریتی مناسب مانند نصب سیستم‌های حضور و غیاب شرکت جهان گستر پارس برای بهبود نظم و توسعه در سیستم خود استفاده می‌کنند، کم نیست.

شرکت سلگاس کانو – مادرید

وقتی صحبت از ساخت بهترین اداره های دنیا برای کارمندی می‌شود، اندازه مهم نیست چون در درجه اول، این دفاتر باید از آرامش‌بخش‌ترین ادارات برای کار باشند. شرکت سلگاس کانو در مادرید که نیمی از آن در زیر زمین و نیمی بالاتر از زمین است و چشم‌اندازی رو به جنگل دارد، یکی از مکان‌های آرام و دنج برای کار است.

این شرکت در جنگلی در نزدیکی مادرید در اسپانیا واقع شده و برای معماران، محیطی جذاب و مطبوع با خطوط تمیز و جزئیات رنگارنگ خلق کرده است که آن را به مکانی عالی برای کار تبدیل نموده است.

شرکت سلگاس کانو – مادرید
شرکت سلگاس کانو – مادرید

دفتر گوگل – زوریخ

بر کسی پوشیده نیست که گوگل یک شرکت سرگرم‌کننده، قوی، نوپا، با سرمایه‌گذاری هنگفت و کارمندان متعهد است و بخشی از راز موفقیت این شرکت غول‌آسا، محیط فوق‌العاده‌ای است که برای کارمندان خود فراهم کرده است. گوگل زمان و پول زیادی را صرف ایجاد یک محیط کاری عالی می‌کند.

این شرکت به این دلیل جزو بهترین اداره های دنیا برای کارمندی محسوب می‌شود چون تجارت را با لذت ترکیب می‌کند تا کارکنان بتوانند در زمان استراحت، انرژی بگیرند. تفکر خلاق در گوگل به طراحی دفاتر هم وارد شده است و برای هر کارمند فضایی مناسب و شکوفاکننده فراهم می‌کند. یک قانون کمتر شناخته شده در گوگل این است که هیچ‌کس اجازه ندارد بیش از ۱۰۰ متر از غذا فاصله داشته‌باشد، بنابراین در همه‌جای این شرکت آشپزخانه‌ها و کافه تریاهای عالی وجود دارد که در آن هر کارمند سه بار در روز به‌صورت رایگان غذا می‌خورد.

علاوه‌براین، در چنین شرکت بزرگی لازم نیست تمام وقت خود را برای راه رفتن زیاد صرف کنید چون می‌توانید از سرسره‌ها یا تیرهای آتش‌نشانی برای رفت و آمد استفاده کنید و اگر بخواهید جایی برای استراحت داشته‌باشید، همیشه یک کتابخانه یا اتاقک شیشه‌ای آرام وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بازخرید مرخصی چیست؟ نحوه محاسبه آن چگونه است؟

دفتر گوگل - زوریخ
دفتر گوگل – زوریخ

دفتر ردبول – سوهو، لندن

دفتر ردبول در ساختمانی با معماری عالی واقع شده است که متشکل از پنج فروشگاه (بار) قدیمی در سوهو است. دفتر ردبول دارای حدود ۱۰۰ کارمند ۲۰ ساله است که با هم همکاری می‌کنند و در فضاهای منحصر به‌فردشان خلاقیت به خرج می‌دهند.

مسوولان ردبول کتاب قوانین شرکت را دور انداختند و تصمیم گرفتند تا فضای استراحتی راحت با ویژگی‌های اصلی ساختمان‌های قدیمی و سالن پذیرایی بار شبانه تاسیس کنند و جذابیت فضا را به حد نهایی برسانند. وجود نظم در شرکت‌های پیشرو مانند ردبول از عوامل مهم رشد و توسعه سازمانی است.

در ایران نیز به‌کارگیری رویکردهای مناسب در ایجاد نظم سازمانی مانند نصب سیستم‌های حضور و غیاب شرکت جهان گستر می‌تواند به‌عنوان نخستین گام‌ها در جهت موفقیت ادارات و شرکت‌ها محسوب شود.

دفتر ردبول - سوهو، لندن
دفتر ردبول – سوهو، لندن

دفتر مرکزی AOL – پالو آلتو، کالیفرنیا

شرکت AOL با الهام از کتاب‌های راهنمای سازمانی Google سعی کرده‌ است با ایجاد طراحی‌های جدید، محیط را سرگرم‌کننده‌تر و الهام‌بخش‌تر کند. ساخت آشپزخانه‌های بزرگ، استفاده عالی از رنگ‌ها، وجود مکان‌های استراحت بی‌شمار، میزهای بیلیارد، اتاق‌های بازی و البته فضاهای کاری مهم از جمله اقدامات این شرکت برای بهبود فضای سازمانی است.

بیشتر بخوانید: انواع مرخصی و قوانین و مقررات مربوط به آن‌ها

دفتر مرکزی AOL - پالو آلتو، کالیفرنیا
دفتر مرکزی AOL – پالو آلتو، کالیفرنیا

پارلمان – پورتلند، اورگان

شرکت پارلمان اهمیت یک محیط کاری شاد و راحت را می‌داند. طراحی این دفتر بسیار متفاوت و دوستدار محیط زیست است. در پارلمان با استفاده از مواد بازیافتی مانند تابلوهای قدیمی خیابان، فرهای پیتزای کهنه و چوب‌های انبار و کلیسا طراحی‌های جالبی صورت گرفته است و با این‌که طراحان این شرکت از مواد قدیمی استفاده کرده‌اند اما توجه به جزئیات و پرداخت‌ها را از یاد نبرده‌اند.

پارلمان - پورتلند، اورگان
پارلمان – پورتلند، اورگان

لابرا- دریم هاست، کالیفرنیا

دفتر لابرا در Dreamhost توسط همان افرادی طراحی شده است که طراحی AOL و Facebook را انجام داده‌اند. این اداره که در زمره بهترین اداره های دنیا برای کارمندی قرار دارد، یکی دیگر از آن دفاتر با فضاهای باز روشن است که برای تشویق تعامل بین کارکنان از شر اتاقک‌های شخصی خلاص شده‌اند.

مناطق باز و خصوصی در اطراف ساختمان برای جلسات، استراحت و کار و همچنین مناطق بازی و مکان‌هایی برای غذا خوردن وجود دارد. البته طرح‌هایی از این دست ممکن است در بین شرکت‌های مشهور، معمولی به‌نظر برسند، اما به شما اطمینان می‌دهیم این فضا بسیار جذاب و منحصربه‌فرد است.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از داده های حضور و غیاب در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سیاست‌های شرکتی

لابرا- دریم هاست، کالیفرنیا
لابرا- دریم هاست، کالیفرنیا

کامورت – میلان، ایتالیا

کامورت باید یکی از جالب‌ترین و بهترین اداره های دنیا برای کارمندی باشد. در زمان جستجو برای یافتن محیط مناسب برای تاسیس شرکت کامورت، طراحان به یک سینمای قدیمی متروکه برخورد کردند که به اندازه‌ای بزرگ بود که همه دفاتر، انبارها و حتی یک مغازه را در خود جای می‌داد اما با این‌حال، یک «مشکل» وجود داشت: آن‌ها باید فکری برای جایگاه تماشاگران در طبقه بالای سینما می‌کردند! راه حل این مساله، یک ایده منحصر به فرد و بی‌نظیر بود: یک پیست اسکیت برای کارکنان که تصویر برند لباس کامورت را کامل می‌کرد.

کامورت – میلان، ایتالیا
کامورت – میلان، ایتالیا

فیس بوک – پالو آلتو، کالیفرنیا

فیس بوک طراحی دفتر خود را کمی متفاوت با اکثر شرکت‌ها دنبال کرد. این شرکت در واقع از نرم افزار خود برای انجام نظرسنجی استفاده کرد و از کارمندان خود پرسید که از یک دفتر کار چه می‌خواهند. نتیجه، خلق یک محیط کاری عالی با فضاهای باز بزرگ برای کار و مناطق آرامش‌بخش شگفت‌انگیز با مکانی برای اسکیت و دی جی بود.

درست است! در فیس بوک کارمندان فقط با آی پاد موزیک گوش نمی‌دهند بلکه در اتاق دی جی یک غرفه کامل از ابزارآلات موسیقی وجود دارد که می‌توانند مهارت‌های میکس آهنگ را هم در خودشان تقویت کنند. فیس بوک یکی از بهترین اداره های دنیا برای کارمندی در دنیای کار و بازی است که کارمندان آن از ۵۰۰ میلیون حساب فعال در روز مراقبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راه‌حل‌های ارتقاء بهره‌وری کارکنان با استفاده از سیستم حضور و غیاب

فیس بوک – پالو آلتو، کالیفرنیا
فیس بوک – پالو آلتو، کالیفرنیا

یوتیوب – سن برونو، کالیفرنیا

یوتیوب واقعاً شرکت جالبی است چون در کمتر از ۲ سال به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار فروخته شد. امتیازات برای کارمندان بر این مجموعه اداری بسیار زیاد است. آن‌ها می‌توانند از سوارکاری، گلف، غذا خوردن، بازی، شنا و فعالیت‌های باشگاهی در کنار کار لذت ببرند.

کسب و کار و لذت در یوتیوب تبدیل به یک موضوع واحد می‌شوند، با این امید که کارکنان آرامش داشته‌باشند و به اندازه کافی الهام بگیرند تا ایده‌های جدیدی ارائه دهند و با همکاران خود تعامل مثبتی داشته‌باشند.

یوتیوب – سن برونو، کالیفرنیا
یوتیوب – سن برونو، کالیفرنیا

دفتر مرکزی Dtac – بانکوک

Dtac اخیراً تصمیم گرفت به فضاهای اداری جداگانه در سراسر شهر بانکوک پایان دهد و تمام شش ساختمان را زیر یک سقف قرار دهد که اتفاقاً بزرگ‌ترین اجاره‌نامه اداری در تاریخ تایلند است که حدود ۶۵۰۰۰۰ فوت مربع را اشغال می‌کند. رویکرد برند Dtac «بازی و یادگیری» است.

در واقع، مسوولان این اداره می‌خواستند با دفتر جدید و نسبتاً الهام‌بخش خود که در ۲۲ طبقه قرار دارد، این  آرامش را به کارمندان و مشتریان خود منعکس کنند. برخی از نکات برجسته دی تاک شامل یک آمفی تئاتر، کتابخانه دایره‌ای عظیم، یک طبقه کامل برای تفریح، فوتسال، تنیس روی میز، دو و میدانی و فضای کنسرت و اجرا است.

برای تقویت خلاقیت نیز گودال مکالمه، جلسه آزاد، میز پیک نیک و اتاق غذاخوری وجود دارد که همگی برای تشویق جلسات غیررسمی و رو در رو ایجاد شده‌اند و تیر آخر در بالای ساختمان است؛ یک تراس باز مشرف به خط افق بانکوک که روح را نوازش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: روش انتخاب بهترین تجهیزات حضور و غیاب برای سازمان شما

دفتر مرکزی Dtac - بانکوک
دفتر مرکزی Dtac – بانکوک

گومو – آمستردام، هلند

گومو از شعار «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت» برای ایجاد یک فضای اداری شیک استفاده می‌کند تا بتواند تأثیرگذار باشد و تا حد امکان کمتر روی محیط زیست اثر منفی بگذارد. در این دفتر همه چیز با سبک مدرن سفید و خاکستری مطابقت دارد.

تمام اثاثیه محلی از eBay، فروشگاه‌های خیریه و هرآن‌چه در دفتر قدیمی باقی مانده بود، تهیه شده‌ و با یک رنگ سازگار با محیط زیست رنگ آمیزی شده‌اند تا با طرح مطابقت داشته‌باشند.

دفتر جدید گومو از یک روش هوشمند برای پر کردن یک فضای موقتی شیک و با حداقل هزینه استفاده کرده است تا به نظمی جدید در حیطه کسب و کار دست یابد. در ایران نیز استفاده و نصب سیستم‌های حضور و غیاب شرکت جهان گستر می‌تواند به ایجاد نظم هوشمند در ادارات کمک کند.

گومو – آمستردام، هلند
گومو – آمستردام، هلند

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

لگو – دانمارک

شرکت لگو طراحی رنگارنگ با طرح باز، تعامل و بازی بین کارکنان را تشویق می‌کند تا تخیل آن‌ها تقویت شود؛ چیزی که لگو دقیقاً روی آن متمرکز بوده است. اتاق‌های جلسات همگی راحت، رنگارنگ و باز هستند و بسته به کاربردشان اندازه‌ متفاوتی دارند، اما همه آن‌ها برای یک موضوع طراحی شده‌اند: «فراهم کردن یک محیط کاری شاد و راحت برای تقویت رشد خلاق و توسعه محصول».

کل دفتر لگو به گونه‌ای طراحی شده است که هرکسی می‌تواند با انواع لگوها بازی کند و در حین انجام کار و لذت بردن از وقت خود در شرکت، چیز جدیدی بیافریند. و چه کسی از گذراندن تمام روز در دنیای بازی و کار با لگو خوشحال نمی‌شود؟

بیشتر بخوانید: افزایش حقوق ۱۴۰۲ چقدر است؟

لگو – دانمارک
لگو – دانمارک

زاپوس – لاس وگاس، نوادا

اگر اهل آمریکا نیستید، شاید نام Zappos را نشنیده باشید، اما زاپوس یک شرکت بزرگ و در واقع، بزرگ‌ترین خرده فروش آنلاین کفش در جهان است. راز موفقیت آن‌ها در رضایت مشتریانشان است و این چیزی است که زاپوس به آن شهرت دارد.

به‌همین دلیل است که یکی از موفق‌ترین سایت‌های اینترنتی فروش کفش و زیورآلات دنیا و از بهترین اداره های دنیا برای کارمندی است. صاحبان زاپوس ایده فرهنگ درک فردیت افراد را به دفتر مرکزی شرکت منتقل کرده‌اند، جایی که هر کارمند نقش کوچک خود را در طراحی دفتر بر عهده می‌گیرد.

برخلاف بسیاری از شرکت‌های موجود در این فهرست، Zappos تا حد زیادی به طراحی مبتنی بر اتاقک پایبند بوده‌ است و کارمندان را تشویق می‌کند تا به خلق تزئینات، اسباب‌بازی‌ها و زیورآلات مخصوص خود در اتاقک‌های انفرادی مشغول باشند. این بدان معنی است که هر اتاقک منحصربه‌فرد است و کارکنان حتی در طراحی اتاق‌های کنفرانس نیز نظر می‌دهند.

زاپوس - لاس وگاس، نوادا
زاپوس – لاس وگاس، نوادا

سخن پایانی

در این مقاله درباره بهترین اداره های دنیا برای کارمندی صحبت کردیم و از راز جذابیت و تداوم موفقیت شرکت‌های عظیم و غول‌آسایی مانند گوگل، ردبول، لگو، لابرا، فیس بوک و یوتیوب پرده برداشتیم.

با توجه به این‌که در کشور ما ایران و در سرتاسر جهان، یکی از اصول مهم و پایه موفقیت، ایجاد نظم در سیستم سازمانی است، پیشنهاد می‌کنیم در نخستین گام‌ها برای نزدیک شدن به هدف موفقیت و رشد و توسعه اداره یا شرکتتان از سیستم‌های حضور و غیاب شرکت جهان گستر استفاده کنید.

سوالات متداول:

بهترین اداره های دنیا برای کارمندی کدام ادارات است؟

۱. شرکت سلگاس کانو – مادرید ۲. دفتر گوگل – زوریخ ۳. دفتر ردبول – سوهو، لندن ۴. دفتر مرکزی AOL – پالو آلتو، کالیفرنیا ۵. پارلمان – پورتلند، اورگان ۶. لابرا- دریم هاست، کالیفرنیا ۷. کامورت – میلان، ایتالیا ۸. فیس بوک – پالو آلتو، کالیفرنیا ۹. یوتیوب – سن برونو، کالیفرنیا ۱۰. دفتر مرکزی Dtac – بانکوک ۱۱. گومو – آمستردام، هلند ۱۲. لگو – دانمارک ۱۳. زاپوس – لاس وگاس، نوادا

ویژگی بهترین اداره‌های دنیا برای کارمندی چه مواردی است؟

۱. هر یک از دفاتر باید از آرامش‌بخش‌ترین ادارات برای کار باشند ۲. ترکیب تجارب با لذت تا کارکنان بتوانند در زمان استراحت، انرژی بگیرند ۳. استفاده عالی از رنگ‌ها، وجود مکان‌های استراحت، میزهای بیلیارد، اتاق‌های بازی و البته فضاهای کاری مهم ۴. دفاتر با فضاهای باز روشن برای تشویق تعامل بین کارکنان و خلاص شدن از شر اتاقک‌های شخصی ۵. نظرسنجی از کارمندان، که از یک دفتر کار چه می‌خواهند؟ ۶. می‌توانند از سوارکاری، گلف، غذا خوردن، بازی، شنا و فعالیت‌های باشگاهی در کنار کار لذت ببرند.

منابع: +