احراز هویت افراد به‌طور دقیق، چالش‌های زیادی دارد. امروزه، فناوری برای شناسایی افراد راهکارهای مطمئنی ارائه کرده است. درحالت کلی دستگاه‌های پیشرفته در زمینه شناسایی انسان‌ها براساس فناوری بیومتریک کار می‌کنند. یکی از دستگاه‌هایی که افراد مختلف را بدون تقلب و خطا تشخیص می‌دهد، دستگاه اسکن عنبیه است. دوربین‌های مداربسته، موبایل‌های هوشمند و دستگاه‌های حضور و غیاب از این فناوری بهره می‌برند. مهم‌ترین رویکرد فناوری تشخیص عنبیه، افزایش امنیت و دقت داده‌ها است. در این مقاله نحوه عملکرد دستگاه تشخیص عنبیه چشم را بررسی خواهیم کرد تا از مزایای بی‌نظیر استفاده از آن در سازمان‌ها برای حضور و غیاب و کارکردهای دیگر آگاه شوید.

تاریخچه دستگاه اسکن عنبیه چشم

در سال ۱۹۳۶، یک پزشک متخصص چشم برای اولین‌بار درباره متفاوت بودن عنبیه چشم در افراد مختلف صحبت کرد. او مدعی بود که عنبیه چشم انسان‌ها منحصربه‌فرد است. به‌طوری‌که درکل تاریخ، دو نفر با عنبیه یکسان متولد نشده‌اند و حتی دو فرد همزاد (دوقلو) عنبیه‌های یکسانی ندارند.

درکل تاریخ، دو نفر با عنبیه یکسان متولد نشده‌اند
درکل تاریخ، دو نفر با عنبیه یکسان متولد نشده‌اند

در آن دوره، فناوری الکترونیک برای ساخت دستگاه اسکن عنبیه به‌روز نبود اما ایده آن توسط این پزشک بنیان‌گذاری شد. در اوایل دهه ۹۰، یک فرد برای شناسایی عنبیه چشم الگوریتمی را ارائه کرد و اولین گام برای ساخت دستگاه تشخیص عنبیه برداشته شد.

عملکرد دستگاه اسکن عنبیه چگونه است؟

این دستگاه باید ابتدا عنبیه را اسکن و ذخیره کند تا هنگام شناسایی افراد، عنبیه آن‌ها را با داده‌های سیستم مطابقت داده و هویت آن‌ها را تأیید کند. بنابراین، تشخیص افراد توسط این دستگاه دو مرحله دارد که عبارت‌اند از:

مرحله اول: اسکن عنبیه چشم و ذخیره آن در پایگاه داده

دستگاه برای تشخیص عنبیه چشم به اطلاعات آن نیاز دارد. بنابراین، افراد باید مشخصات عنبیه چشم‌شان را به دستگاه تعریف کنند. برای این منظور افراد تحت نظارت مدیر منابع انسانی روبه‌روی دستگاه می‌ایستند. دستگاه، چشم آن‌ها را اسکن و اطلاعات دریافتی را به کامپیوتر ارسال می‌کند.

کامپیوتر این اطلاعات را تجزیه و تحلیل و جزئیات اضافی مانند مژه‌ها را حذف می‌کند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، از تصویر عنبیه چشم ۲۴۰ ویژگی منحصربه‌فرد را استخراج و آن‌ها را به یک عدد دیجیتالی ۵۱۲ رقمی تبدیل می‌کند. درنهایت برای هرکدام یک نام مخصوص به هر فرد تعیین می‌کند. انجام این فرایند پیچیده نیست و به‌طور خودکار توسط سیستم نرم‌افزاری انجام می‌شود.

مرحله دوم: تأیید اصالت چشم

زمانی که دستگاه، تصویر عنبیه چشم را ذخیره و به داده‌های قابل محاسبه تبدیل می‌کند، افراد را به‌راحتی تشخیص می‌دهد. به‌طوری‌که افراد برای ثبت هویت یا حضور خودشان روبه‌روی دستگاه می‌ایستند و اسکنر از چشم آن‌ها تصویربرداری می‌کند.

دستگاه، تصویر اسکن شده را تجزیه و به کد تبدیل می‌کند. سپس کد محاسبه‌شده را با پایگاه داده سیستم مطابقت می‌دهد. اگر کد با یکی از کدهای موجود در سیستم مطابقت داشته‌باشد، فرد شناسایی می‌شود. اما اگر دستگاه در انجام این‌کار با مشکل مواجه شود، به این معنا است که قبلاً عنبیه فرد به دستگاه تعریف نشده یا عنبیه مربوط به یک فرد غیرمجاز است.

بیشتر بخوانید: مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با اثر انگشت؛ کدام بهتر است؟

فناوری‌های بیومتریک به‌عنوان یک روش مناسب برای احراز هویت افراد به کار گرفته می‌شود.
فناوری‌های بیومتریک به‌عنوان یک روش مناسب برای احراز هویت افراد به کار گرفته می‌شود.

کاربردهای دستگاه اسکن عنبیه چیست؟

درحالت کلی استفاده از فناوری‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره یا عنبیه چشم در شناسایی افراد نقش مهمی دارد. امروزه، فناوری‌های بیومتریک به‌عنوان یک روش مناسب برای احراز هویت افراد به کار گرفته می‌شود. به‌طوری‌که نسبت‌به روش‌های قدیمی مزایای زیادی دارد و قابل‌اعتماد است. این دستگاه علاوه‌بر مکان‌های امنیتی، در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری کاربرد زیادی دارد.

موارد استفاده از دستگاه اسکن عنبیه در مکان‌های مختلف به شرح زیر است:

شناسایی افراد در مرزها و فرودگاه‌ها

در دنیای امروزی، عبور از مرزهای رسمی به‌طور غیرقانونی بسیار سخت است. از طرفی با وجود دستگاه تشخیص عنبیه، احتمال عبور غیرقانونی به صفر شده رسیده است. زیرا این دستگاه، افراد را بدون خطا شناسایی و با کد ملی آن‌ها مطابقت می‌دهد. بنابراین، اگر هویت فرد در پایگاه داده سامانه گمرک وجود نداشته‌باشد، از سفر او جلوگیری می‌شود.

همچنین مسئولان امنیت فرودگاه‌ها برای کنترل رفت‌وآمد افراد از مرزهای هوایی، عنبیه آن‌ها را اسکن می‌کنند. حتی در بسیاری از فرودگاه‌ها برای پیگیری رفت‌وآمد خدمه پرواز و آسان‌کردن این فرایند‌، عنبیه آن‌ها اسکن می‌شود. معمولاً تشخیص عنبیه هر فرد کمتر از یک ثانیه انجام می‌گیرد. بنابراین، این فناوری علاوه‌بر افزایش امنیت فرودگاه‌ها، کنترل ورود و خروج مسافران را تسریع خواهد کرد.

امنیت فرایندهای مالی

امنیت حساب‌های بانکی، معاملات و برداشت پول اهمیت بالایی دارد. داده‌های بیومتریک که منحصربه‌فرد هستند، امنیت فرایندهای مالی را تضمین می‌کنند. زیرا دسترسی افراد غیرقانونی به سیستم‌های بانکی یا برداشت پول از حساب دیگری را غیرممکن می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

احراز هویت مسافران در هتل‌ها

امنیت اتاق‌های هتل برای مسافران اهمیت زیادی دارد. بنابراین، در برخی هتل‌ها از این فناوری برای بازکردن درب اتاق استفاده می‌شود. همچنین اگر مسافران مدارک هویتی‌شان را گم کنند، می‌توانند به‌راحتی احراز هویت شوند.

حضور و غیاب کارکنان توسط دستگاه اسکن عنبیه

مهم‌ترین چالش مدیران منابع انسانی در حضور و غیاب کارکنان این است که این‌کار را با دقت بالایی انجام دهند. همچنین برخی مدیران می‌خواهند فرایند ثبت ورود و خروج افراد به‌طور خودکار انجام بگیرد. دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم این دو وظیفه را به‌خوبی انجام می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای عدم به‌کارگیری فناوری‌های به‌روز، قیمت بالای آن‌ها است. اما سیستم‌های تشخیص عنبیه چشم در مقایسه با کارکردشان، قیمت مناسبی دارند. به‌طوری‌که بسیاری از مدیران از این فناوری برای حضور و غیاب کارکنان استفاده می‌کنند و از مزایای شگفت‌انگیز آن در کاهش ریسک‌های مالی بهره‌مند می‌شوند.

تشخیص بیماران و کارکنان در مراکز بهداشتی و درمانی

یکی از بهترین گزینه‌ها برای تشخیص افراد در بیمارستان‌ها دستگاه تشخیص عنبیه است. این دستگاه نسبت‌به سایر سیستم‌های بیومتریک از لحاظ بهداشتی ایمن‌تر است. زیرا برای تشخیص هویت به لمس این دستگاه نیاز نیست. بنابراین، احتمال انتقال میکروب‌ها و بیماری‌های واگیردار کمتر می‌شود.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای تشخیص افراد در بیمارستان‌ها دستگاه تشخیص عنبیه است
یکی از بهترین گزینه‌ها برای تشخیص افراد در بیمارستان‌ها دستگاه تشخیص عنبیه است

تفاوت اسکنر عنبیه با شبکیه چشم چیست؟

عنبیه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است اما شبکیه در پشت چشم قرار دارد و با استفاده از ابزارهای خاصی دیده می‌شود. اسکنر عنبیه، تصویر چشم را می‌گیرد و قسمت‌های اطراف مردمک را تجزیه و تحلیل می‌کند. اما اسکنر شبکیه برای شناسایی افراد، تصویری از رگ‌های خونی داخل چشم را تجزیه و تحلیل می‌کند.

اسکنر عنبیه در ساخت دستگاه حضور و غیاب کاربرد بیشتری دارد. از طرفی به‌دلیل این‌که اسکنر شبکیه، نور مرئی را به‌طور مستقیم وارد چشم می‌کند، طرفداران کمتری دارد. درحالی‌که اسکنر عنبیه برای تشخیص فرد از عکاسی دیجیتال بهره می‌برد.

همچنین ممکن است شبکیه چشم به‌مرورزمان تغییر کند اما عنبیه یک ویژگی غیرقابل‌تغییر است. در نتیجه، بهترین ابزار برای تشخیص چشم افراد، دستگاه اسکن عنبیه است.

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

آیا اسکنر دستگاه، به عنبیه چشم آسیب می‌زند؟

شناسایی عنبیه چشم توسط اشعه مادون قرمز انجام می‌شود. بنابراین، احتمالاً درباره آثار این اشعه بر سلامتی چشم نگران هستید. چشم در برابر این اشعه محافظ خاصی ندارد. اما متخصصان این دستگاه را به نحوی طراحی می‌کنند که سلامتی چشم را تحت‌تأثیر قرار ندهد.

کارشناسان برای جلوگیری از آثار منفی این اشعه، اسکنر را به یک فیلتر مجهز می‌کنند تا تأثیر ان کمتر شود. البته درحالت‌کلی اشعه مادون‌قرمز برای چشم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. زیرا:

بیشتر بخوانید: دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

سخن پایانی

در دنیای امروزی، استفاده از فناوری تشخیص عنبیه برای احراز هویت افراد بسیار گسترده شده است. به‌طوری‌که سازمان‌های دولتی، خصوصی و حتی بیمارستان‌ها از این فناوری بهره می‌برند. دستگاه اسکن عنبیه علاوه‌بر حضور و غیاب کارکنان، برای ایجاد محدودیت در مکان‌های امنیتی استفاده می‌شود. درحالت‌کلی سیستم‌های بیومتریک، در احراز هویت افراد نقش مهمی دارند. زیرا شناسایی فرد را براساس مشخصات منحصربه‌فرد آن‌ها انجام می‌دهند. شرکت جهان‌گستر یکی از تأمین‌کننده‌های معتبر و متخصص در زمینه دستگاه حضور و غیاب است که با ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید، آگاهی شما را در این زمینه افزایش، و ریسک‌های خرید سیستم بیومتریک را کاهش می‌دهد.

سؤالات متداول درباره دستگاه اسکن عنبیه:

آیا عنبیه چشم انسان تغییر می‌کند؟

تحقیقات علمی معتبر نشان داده است که شبکیه چشم افراد به‌مرورزمان تغییر می‌کند درحالی‌که عنبیه چشم تا آخر عمر ثابت می‌ماند. استفاده از عینک و لنزهای رنگی و عمل‌های مختلف عنبیه چشم را تغییر نمی‌دهند. شاید برای شما جالب باشد که شناسایی افراد نابینا هم از طریق عنبیه آن‌ها به‌راحتی ممکن است. بافت عنبیه چشم افراد از الگوهای مختلف تشکیل شده است که به‌راحتی توسط کامپیوتر تشخیص داده می‌شود.

آیا فریب دستگاه تشخیص عنبیه ممکن است؟

کارکنان سازمان‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه را فریب دهند. اما چالش اساسی این است که دستگاه‌های امروزی در اسکن کردن و تشخیص لنزهای آرایشی با مشکل مواجه می‌شوند. دستگاه تشخیص عنبیه جهان‌گستر با فناوری پیشرفته‌ای ساخته شده است و حضور و غیاب کارکنان را با دقت بالا و بدون هیچ خطایی انجام می‌دهد. اگر درباره این موضوع نگرانی دارید، پیشنهاد می‌کنیم سؤالات خود را با کارشناسان شرکت جهان‌گستر مطرح کنید تا آن‌ها شما را راهنمایی کنند.

دقت دستگاه تشخیص عنبیه چقدر است؟

یکی از مشخصات منحصربه‌فرد بیومتریک، عنبیه چشم است. به‌طوری‌که این عضو فقط پس از مرگ انسان تغییر می‌کند. از طرفی دستگاه تشخیص عنبیه تقریباً ۲۴۰ ویژگی کلیدی عنبیه چشم را شناسایی و در پایگاه داده ذخیره می‌کند. بنابراین، دقت این دستگاه قابل‌اعتماد است.

منابع: + + +