احتمالا همه‌ی ما می‌دانیم که امروزه در تمام ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی از دستگاه‌های حضور و غیاب برای ثبت تردد کارمندان استفاده می‌شود. در مقاله‌های قبلی هم انواع مختلف دستگاه‌ حضور و غیاب را به شما معرفی کردیم و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را هم برای شما شرح دادیم. لزوم استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب با توجه به فواید بی‌شماری که این دستگاه‌ها برای سازمان به همراه می‌آورد امری اجتناب ناپذیر است و تقریبا تمامی مدیران سازمان‌‌ها به مزایای بی‌شمار دستگاه حضور و غیاب ایمان آورده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از پرطرفدارترین انواع دستگاه‌های حضور و غیاب، دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی است که دقت و امنیت بالایی را برای حضور و غیاب کارکنان سازمان فراهم می‌کند. به همین دلیل از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی در سازمان‌های بی‌شماری استفاده می‌شود. در این مطلب قرار است به این سوال پاسخ دهیم که چگونه دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی را دور بزنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

اصلا می شود دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی را دور زد؟

با ورود نسل جدید دستگاه‌های حضور و غیاب، نظیر دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی و تشخیص چهره و تشخیص عنبیه، تقلب کردن و از زیر کار در رفتن روز به روز برای کارمندان سخت و سخت‌تر می‌شود. البته در این بین کارمندان وظیفه‌شناسی هم هستند که در هر شرایطی راه شانه خالی کردن و پیچاندن ساعت‌های کاری را پیدا می‌کنند و مدیر بی‌نوای خود را فریب می‌دهند.

همین کارمندان وظیفه‌شناس عزیز، راه‌هایی هم برای دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی پیدا کرده‌اند. در این مقاله تصمیم داریم درباره‌ی راه‌های دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی صحبت کنیم. اگر شما هم جز کارمندان وظیفه‌شناس ما هستید؛ در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید!

برای این که بدانیم چگونه دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را دور بزنیم و جعل اثر انگشت دستگاه حضور و غیاب را انجام دهیم؛ ابتدا باید با نحوه‌ی کار دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی آشنا شویم:

روش کار با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

در ابتدای نصب و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، هر کارمند سازمان موظف است در مقابل دستگاه قرار بگیرد و اثر انگشت خود را از طریق حسگر تعبیه شده در دستگاه، ثبت کند. دستگاه، اثرانگشت هر فرد را به صورت الگویی صفر و یکی در می‌آورد و این الگو را در حافظه‌ی خود ذخیره می‌کند. پس از ثبت اثر انگشت اولیه، هرگاه کارمند مجددا به دستگاه مراجعه کند، دستگاه اثر انگشت او را شناسایی کرده و زمان ورود یا خروج او را ثبت می‌کند.

بیشتر بخوانید: دور زدن و هک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

برای این که بدانیم چگونه دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را دور بزنیم و جعل اثر انگشت دستگاه حضور و غیاب را انجام دهیم؛ ابتدا باید با نحوه‌ی کار دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی آشنا شویم
برای این که بدانیم چگونه دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را دور بزنیم و جعل اثر انگشت دستگاه حضور و غیاب را انجام دهیم؛ ابتدا باید با نحوه‌ی کار دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی آشنا شویم

جعل اثر انگشت دستگاه حضور و غیاب

حقیقت این است که دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی کار ساده ای نیست. اگر یک نفر بخواهد کاری کند که دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را به اشتباه بیندازد، لازم است که یک مدلی از اثر انگشت خودش را تهیه کرده و این مدل را در اختیار فرد دیگری بگذارد و فرد دیگر آن را روی دستگاه بگذارد و دستگاه را به اشتباه بیندازد. فقط اگر قصد دارید دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را دور بزنید باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

اینکه ایجاد این مدل، خودش کار سختی است و احتمال دارد این مدل با اثر انگشت شما همخوانی نداشته باشد؛ چون این مدل در یک پروسه ی غیر صنعتی تولید می شود. این عدم تطابق اغلب وجود داشته است.

تهیه‌ی این مدل امکان دارد چند مرحله داشته باشد و انجام دادنش کار سختی باشد.

اصلاً امکان دارد این دستگاه حضور و غیاب شما این مدل را نشناسد و قبول نکند. چون برخی از دستگاه های حضور و غیاب هستند که قابلیت این را دارند که اثر انگشت زنده را تشخیص می دهند و اگر شما از یک مدل سیلیکونی که روی آن اثر انگشت است را روی دستگاه بگذارید، این ها تشخیص می دهند و اثر انگشت را لحاظ نمی کنند؛ در نتیجه، ثبت ترددی انجام نمی‌دهند. پس با این حساب، ایجاد و شناسایی این اثر انگشت کار سختی است.

شاید شیوه‌ی دیگری که به نوعی بشود دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی را دور زد، این است که شما یکی از انگشتان دستتان را برای فرد دیگری تعریف کنید تا بتواند از آن استفاده کند؛ یعنی در هنگام ثبت اسکن اولیه‌ی اثر انگشت، به طور مثال شما انگشت کوچک‌تان را تعریف کنید برای فرد دیگری (برای یکی از همکارانتان) و انگشت اشاره‌تان را برای خودتان تعریف کنید.

به این ترتیب، شما می‌توانید دستگاه را دور بزنید. به این ترتیب، دستگاه به اشتباه می‌افتد و برای هر دو فرد تردد ثبت می‌کند. این شیوه‌ی ساده‌تری است؛ اما لازم است که شما این دسترسی را داشته باشید که بتوانید اثر انگشت خودتان را برای دیگری تعریف کنید و لازم است که به طور مثال، رمز ورود به منوی دستگاه را داشته باشید؛ رمز ورود به منوی تعریف کارکنان و تعریف اثر انگشت را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و راهکارها رفع آنها

لازم است که شما این دسترسی را داشته باشید که بتوانید اثر انگشت خودتان را برای دیگری تعریف کنید و لازم است که به طور مثال، رمز ورود به منوی دستگاه را داشته باشید؛ رمز ورود به منوی تعریف کارکنان و تعریف اثر انگشت را داشته باشید.
لازم است که شما این دسترسی را داشته باشید که بتوانید اثر انگشت خودتان را برای دیگری تعریف کنید و لازم است که به طور مثال، رمز ورود به منوی دستگاه را داشته باشید؛ رمز ورود به منوی تعریف کارکنان و تعریف اثر انگشت را داشته باشید.

برای دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی و از کار انداختن دستگاه حضور و غیاب، احتیاج به اطلاعات بالایی در خصوص شناسایی الگوریتم‌های اثر انگشت و مکانیزم این نوع سنسورها دارید. در حال حاضر شرکت‌های سازنده‌ی این نوع دستگاه‌ها، امنیت سنسورهای اثر انگشت را بسیار بالا برده و آن‌ها را هوشمندتر از قبل کرده است از این رو دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی روز به روز سخت و سخت‌تر می‌شود.

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، راه‌های زیادی برای جعل اثر انگشت وجود دارد؛ راه‌هایی از قبیل جعل اثر انگشت با ژلاتین یا جعل اثر انگشت با بتونه. که شما می‌توانید با یک سرچ ساده در اینترنت، به روش‌های جعل آن دست پیدا کنید. اما نکته‌ی مهمی که باید بدانید نکته‌ای است که در بالا به آن اشاره کردیم.

به کار بردن این روش‌ها برای نسل جدید دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی دیگر روش کارآمدی نیست. زیرا سازندگان این دستگاه‌ها سنسورهای دستگاه را هوشمند کرده و به سیستم اسکنر بافت زنده تبدیل کرده‌اند. این حرف به این معنی است که حتی اگر اثر انگشت فرد را با انواع روش‌های مختلف جعل کنید و در حسگر دستگاه قرار دهید، دستگاه آن را شناسایی نمی‌کند چون بافت زنده نیست و دستگاه حضور و غیاب کاملا این موضوع را متوجه می‌شود.

یعنی حتی اگر انگشت فرد را قطع کنید و در دستگاه قرار دهید به دلیل نبودن بافت زنده در انگشت، حسگر اثر انگشت نمی‌تواند آن را شناسایی کند.

کلام پایانی

تمام این موارد نیز محدودیت هایی را برای شما ایجاد خواهد کرد. در کل باید گفت که دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، کار ساده ای نیست و به همین علت است که هنوز این دستگاه به عنوان یکی از پرفروش ترین و دلخواه ترین دستگاه ها برای مشتری ها است.

آیا می‌توان دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را به روشی دور زد که اطلاعات حاضر در دستگاه از بین نرود؟

بله، می‌توانید با روش‌هایی اطلاعات حاضر در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را دور بزنید، به طور مثال با اتصال دستگاه به کامپیوتر و دسترسی به پنل مدیریتی، می‌توانید اطلاعات را حذف کنید.

آیا دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی می‌تواند منجر به تبعیض در برابر کارکنان شود؟

بله، اگر دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی به نحوی انجام شود که باعث تبعیض در برابر کارکنان شود، این کار غیر قانونی است و ممکن است منجر به تعقیبات قانونی شود. بنابراین، دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی باید با رعایت حقوق و عدالت کارکنان صورت گیرد.

2 پاسخ