حضور و غیاب صحیح و دقیق یکی از دغدغه‌های مهم مدیران منابع انسانی است. هم‌زمان با پیشرفت فناوری، سیستم‌های حضور و غیاب هم توسعه یافته‌اند. بهترین سیستم حضور و غیاب براساس مشخصات بیومتریک انسان‌ها کار می‌کند. بنابراین، کارکنان کم‌کار و متقلب فرصت سوءاستفاده از سیستم‌های کاغذی را از دست‌‌ داده‌اند. اگرچه دستگاه‌های پیشرفته مبتنی‌بر تشخیص چهره، مزایای فوق‌العاده‌ای دارند اما نمی‌توان آن‌ها را بدون عیب و نقص دانست. به‌عنوان مثال، ممکن است تغییر چهره فرد، قدرت تشخیص دستگاه را دچار مشکل کند البته متخصصان شرکت جهان‌گستر برای حل این‌گونه چالش‌ها، راهکارهای موثری پیشنهاد می‌کنند. در این مقاله دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید اطلاعات کافی درباره معایب این دستگاه  و روش حل آن‌ها کسب کنید.

دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه‌های مبتنی‌بر تشخیص چهره که برای حضور و غیاب کارکنان استفاده می‌شوند، انقلاب بزرگی در نحوه حضور و غیاب و کاهش چالش‌ها در سازمان‌ها ایجاد کرده‌اند. این سیستم‌ها با استفاده از مشخصات ظاهری چهره کارکنان هر سازمان، حضور و ساعات ورود و خروج آن‌ها را با کمترین میزان خطا ثبت می‌کنند و از این طریق علاوه‌براین‌که از تقلب برخی کارکنان جلوگیری خواهد کرد، کمک شایانی به مدیریت منابع انسانی نیز خواهد شد.

حضور و غیاب صحیح و دقیق یکی از دغدغه‌های مهم مدیران منابع انسانی است.
حضور و غیاب صحیح و دقیق یکی از دغدغه‌های مهم مدیران منابع انسانی است.

در کنار تمام این مزایا، این فناوری نیز معایبی دارد. در ادامه به بررسی برخی از این چالش‌ها و راهکارهای حل آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشکلات مربوط‌ به روشنایی محیط از دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره

یکی از تغییراتی که باعث ایجاد دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره می‌شود، تغییرات نور محیط است. بعضی از دستگاه‌های حضور و غیاب نسبت‌به تغییرات جزئی در نور محیط، حساسیت نشان می‌دهند و در تشخیص چهره افراد با مشکل مواجه می‌شوند.

درصورت کم یا زیاد شدن نور محیط، ممکن است تشخیص دستگاه، دچار تغییرات جدی شود و نتایج متفاوتی را ارائه کند. اعمال هرگونه تغییر در روشنایی محیط، باعث می‌شود حالت چهره تا حدودی تغییر کند و مشابه حالت قبلی به‌نظر نرسد.

بیشتر بخوانید: مقایسه دستگاه حضور و غیاب + معرفی بهترین سیستم

درصورت کم یا زیاد شدن نور محیط، ممکن است تشخیص دستگاه، دچار تغییرات جدی شود
درصورت کم یا زیاد شدن نور محیط، ممکن است تشخیص دستگاه، دچار تغییرات جدی شود

تغییر در ژست کارکنان

یکی از مواردی که سیستم‌های تشخیص چهره به آن حساس هستند، تغییر ژست افراد است. به‌عنوان مثال، اگر فردی هنگام ثبت حضور و غیاب، سر خود را تکان دهد یا آن را با زاویه متمایل نگه‌ دارد، دستگاه به این تشخیص می‌رسد که نشانه‌های ظاهری در صورت او مشابه داده‌های ذخیره‌شده در سیستم نیست.

بنابراین، ممکن است افراد با تغییر ژست، دستگاه را به‌ اشتباه بیندازند یا این‌که زمان انجام فرآیند حضور و غیاب، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد. البته اگر هنگام ثبت مشخصات کارکنان، تمام زوایای صورت آن‌ها در سیستم تعریف شود، این چالش تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

پوشیده بودن بخشی از صورت افراد

گاهی چهره افراد به‌طور کامل دیده نمی‌شود که این مشکل ممکن است به دلایلی مانند پوشاندن صورت توسط لباس (شال، کلاه و …) و یا نقص دریکی از اعضای صورت رخ دهد.

اگر بخشی از صورت افراد به‌طور واضح دیده نشود یا مسدود باشد، دستگاه هنگام اسکن‌کردن کل صورت دچار تردید می‌شود و در تطبیق ویژگی‌های ظاهری با پایگاه داده سیستم به مشکل برمی‌خورد.

یکی از دلایلی که منجر به پوشیده بودن بخشی از صورت می‌شود استفاده از لوازم جانبی مانند عینک و ماسک است.

وضوح پایین

اگر کارکنان در فاصله دوری نسبت‌به دستگاه بایستند یا اسکنر دستگاه تمیز نباشد، تصویر دریافتی از چهره فرد، با وضوح کم ثبت می‌شود درنتیجه، دستگاه ویژگی‌های منحصربه‌فرد کارکنان را از پایگاه‌ داده سیستم پیدا نمی‌کند و حضور فرد ثبت نمی‌شود.

افزایش سن کارکنان

با افزایش سن، ظاهر صورت تغییر می‌کند. زیرا بافت پوست به مرور زمان حالت اولیه خود را از دست می‌دهد. دستگاه تشخیص چهره این تغییر را درک نمی‌کند و هنگام شناسایی چهره افراد سالخورده، دچار مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چه ویژگی‌هایی دارد؟

با افزایش سن، ظاهر صورت تغییر می‌کند. دستگاه تشخیص چهره این تغییر را درک نمی‌کند.
با افزایش سن، ظاهر صورت تغییر می‌کند. دستگاه تشخیص چهره این تغییر را درک نمی‌کند.

البته این چالش قابل‌حل است به‌عنوان مثال، می‌توان با هماهنگی مدیر منابع انسانی سازمان چهره قبلی فرد را از سیستم حذف و سپس ویژگی‌های ظاهری جدید او را در سیستم تعریف کرد.

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

بهترین راهکار برای حل دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

بهتر است قبل از خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، درباره ویژگی‌های آن به‌خوبی تحقیق کنید. هم‌چنین، دستگاهی را انتخاب کنید که از دوربین و الگوریتم‌های پیشرفته پشتیبانی می‌کند.

خرید از تامین‌کنندگانی که پشتیبانی و خدمات پس از فروش خوبی ارائه می‌کنند، بسیاری از چالش‌های سازمان را برای استفاده از این دستگاه‌ها حل خواهند کرد. بنابراین با تحقیق و استفاده از نظریات مشتریان قبلی در خصوص خدمات پس از فروش، از پشتیبانی مناسب توسط فروشنده سیستم حضور مطمئن شوید.

بهتر است قبل از خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، درباره ویژگی‌های آن به‌خوبی تحقیق کنید.
بهتر است قبل از خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، درباره ویژگی‌های آن به‌خوبی تحقیق کنید.

 پیشنهاد می‌کنیم سؤالات خود درباره دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره را از کارشناسان شرکت جهان‌گستر بپرسید تا خرید خود را با نگرشی درست و بدون نگرانی انجام دهید.

سخن پایانی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد در چهره افراد، بسیاری از چالش‌های حضور و غیاب تشخیص چهره را برطرف کرده‌اند و کارکنان بدون انجام هیچ‌ تقلبی، حضور خود را ثبت می‌کنند. هم‌چنین، دیگر نیاز نیست که مدیران سازمان‌ها برای ثبت فرآیند ورود و خروج کارکنان، افراد متعددی را در تیم منابع انسانی استخدام کنند و افراد حاضر در واحد منابع انسانی، روی امور مهم‌تری تمرکز می‌کنند.

باوجود این‌که دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، بسیار پیشرفته است، اما استفاده از آن، چالش‌های جزئی را نیز شامل می‌شود که با کمک متخصصان شرکت جهان‌گستر، این دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره به‌راحتی قابل برطرف شدن است.

سوالات متداول

دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

۱. مشکلات مربوط‌ به روشنایی محیط ۲. تغییر در ژست کارکنان ۳. پوشیده بودن بخشی از صورت افراد ۴. وضوح پایین ۵. افزایش سن کارکنان ۶. تغییرات مربوط‌به احساسات افراد ۷. در دسترس نبودن پایگاه داده

بهترین راهکار برای حل دردسرهای حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

قبل از خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، درباره ویژگی‌های آن تحقیق کنید. دستگاهی را انتخاب کنید که از دوربین و الگوریتم‌های پیشرفته پشتیبانی می‌کند. خرید از تامین‌کنندگانی که پشتیبانی و خدمات پس از فروش خوبی ارائه می‌کنند، بسیاری از چالش‌های سازمان را برای استفاده از این دستگاه‌ها حل خواهند کرد.

منابع: + +