در دنیای دیجیتال امروز، دستگاه‌های بیومتریک پیشرفته‌ای برای حضور و غیاب، طراحی و به بازار عرضه شده‌اند که دقت و سرعت بالایی دارند و امکان دستکاری و تقلب در آن‌ها بسیار کم است. این دستگاه‌ها از روش‌های مختلف مانند اثر انگشت، تشخیص چهره، تشخیص کف دست، تن صدا و غیره برای شناسایی و تایید هویت افراد بهره می‌برند. هرکدام از این دستگاه‌های بیومتریک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و امکانات خاصی را ارائه می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک بپردازیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، تا انتها همراه ما باشید.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست؟

بیومتریک، تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی منحصربه‌فرد با هدف تایید هویت یک فرد است. پنج نوع از رایج‌ترین شناسه‌های بیومتریک عبارتند از: اثر انگشت، صورت، صدا، عنبیه و الگوهای رگ کف دست یا انگشت.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست؟
دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست؟

دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک دستگاه‌هایی هستند که برای شناسایی، احراز هویت، ثبت ساعات کاری و ورود خروج کارکنان یک سازمان استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند افراد را تشخیص دهند و سپس ثابت کنند که آیا فرد شناسایی‌شده، هویتی را که ادعا می‌کند دارد یا خیر. در صورت تایید هویت، حضور و غیاب او ثبت می‌شود. همه این مراحل در کسری از ثانیه صورت می‌پذیرد.

پرکاربردترین انواع سیستم بیومتریک

قبل از این‌که به مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک بپردازیم، بهتر است با دو دسته اصلی سیستم‌های بیومتریک آشنا شوید. دو نوع سیستم بیومتریک وجود دارد: بیومتریک فیزیکی و بیومتریک رفتاری. بیایید ببینیم که این دو نوع سیستم چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

سیستم بیومتریک فیزیکی

این نوع سیستم بیومتریک با استفاده از تجهیزات خاص مانند اسکنر، حسگر و غیره، داده‌های بیومتریک افراد را در یک پایگاه داده ثبت و ذخیره می‌کند. این داده‌های بیومتریک، قبل از این‌که در پایگاه داده ذخیره شوند، به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌شوند.

وقتی که فردی، انگشت خود را روی اسکنر اثر انگشت می‌گذارد، سیستم الگوی انگشت او را با داده‌هایی که در پایگاه داده خود ذخیره کرده است، مقایسه می‌کند و در صورت وجود مطابقت، هویت او را تایید می‌کند. در صورتی‌که هویت فرد تایید نشود، سیستم به وی اجازه دسترسی نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک + نقاط قوت و ضعف هرکدام

همچنین دوربین‌های هوشمند و مدرن با ادغام با سیستم بیومتریک، از طریق حسگرهای داخلی که از شبکه عصبی بهره می‌برند، می‌توانند الگوی چهره افراد را ثبت و آن را به یک شناسه منحصربه‌فرد دیجیتالی تبدیل کنند. هنگامی‌که فرد جلوی دوربین قرار می‌گیرد، تصویر چهره او از طریق دوربین با الگوهای ثبت‌شده در پایگاه داده سیستم بیومتریک مقایسه و در صورت تطبیق، هویت او تایید می‌شود.

پرکاربردترین انواع سیستم بیومتریک
پرکاربردترین انواع سیستم بیومتریک

سیستم بیومتریک رفتاری

این نوع سیستم بیومتریک، احراز هویت افراد را بر اساس ویژگی‌های پویا و رفتاری افراد انجام می‌دهد. این ویژگی‌ها ممکن است شامل تشخیص صدا و گفتار، دست خط و امضا، تشخیص ژست، نحوه راه رفتن و حتی چگونگی استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی بر اساس سرعت تایپ کردن حروف باشد. به بیومتریک رفتاری، بیومتریک غیرفعال نیز گفته می‌شود، زیرا برای احراز هویت افراد، به مشارکت فعال کاربر نیاز ندارد.

روش‌های احراز هویت رفتاری، بر پایه ویژگی‌های رفتار افراد است. این سیستم‌ها حرکات ناخودآگاه و رفتار منحصربه‌فرد افراد را ارزیابی و هویت آن‌ها را تایید یا رد می‌کنند. نکته جالبی که در اینجا وجود دارد این است که فناوری تشخیص صدا از ترکیب دو نوع بیومتریک رفتاری و فیزیکی استفاده می‌کند و ویژگی‌های ایستا و پویای صدا را به‌صورت هم‌زمان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

معرفی و مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

۵ نوع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک پرکاربرد وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند برای ردیابی حضور کارکنان خود از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به معرفی و مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه حضور و غیاب؛ برای انتخاب و خرید آگاهانه

معرفی و مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک
معرفی و مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت

این دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، از نوع فیزیکی است. دستگاه تشخیص اثر انگشت برای احراز هویت از یک اسکنر اثر انگشت، بهره می‌برد. این اسکنر ممکن است نوری، حرارتی یا خازنی باشد. دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت، الگوی نوک انگشت افراد را به یک کد دیجیتال تبدیل و آن را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند.

این دستگاه دارای ظرفیت‌های مختلفی است و گاهی تا چندین هزار اثر انگشت را می‌تواند ثبت کند. وقتی افراد انگشت خود را روی اسکنر آن قرار می‌دهند، دستگاه، الگوی انگشت آن‌ها را با الگوهایی که در پایگاه داده خود دارد، مقایسه و هویت آن‌ها را تایید یا رد می‌کند. برای تسهیل در مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، در ادامه به مزایا و معایب این دستگاه اشاره می‌کنیم.

مزایا دستگاه اثر انگشت

معایب دستگاه اثر انگشت

دستگاه حضور و غیاب تشخیص صدا
دستگاه حضور و غیاب تشخیص صدا

دستگاه حضور و غیاب تشخیص صدا

یکی از ویژگی‌های ذاتی هر فرد که مانند چهره یا اثر انگشت، منحصربه‌فرد است، صداست. برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب، از فناوری تشخیص صدا برای ردیابی ساعات کاری کارکنان و ثبت ورود و خروج آن‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده است و به کمترین تلاش نیاز دارد.

این فناوری بیومتریک همچنین در سیستم‌های امنیتی، مراکز تلفن، بانک‌ها، کنفرانس‌های از راه دور و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. در پروژه‌هایی نیز که نیاز به سطح بالایی از امنیت برای نگهداری اطلاعات محرمانه است، دستگاه تشخیص صدا ممکن است به یکی دیگر از فناوری‌های بیومتریک مانند اثر انگشت مجهز شود و افراد برای دسترسی به این اطلاعات باید از هر دو ویژگی بیومتریک برای تایید هویت خود استفاده کنند.

مزایای دستگاه تشخیص صدا

معایب دستگاه تشخیص صدا

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین نرم افزار حضور و غیاب اندروید

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم
دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم

در ادامه مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، به دستگاه تشخیص عنبیه چشم می‌رسیم. این فناوری در سال ۱۹۳۶ برای اولین بار به‌وسیله یک چشم‌پزشک به‌نام فرانک بورش پیشنهاد داده شد. اما جان دافمن در ابتدای دهه ۱۹۹۰، یک الگوریتم برای تشخیص تفاوت بین عنبیه چشم افراد، ثبت کرد. هم‌اکنون این روش یکی از دقیق‌ترین روش‌های احراز هویت بیومتریک است که به‌وسیله اسکنرهای مخصوص انجام می‌شود.

عملکرد این فناوری به این‌صورت است که دستگاه توسط یک دوربین، از چشم افراد عکس می‌گیرد و بخش‌های اضافی مانند پلک‌ها و مژه‌ها را حذف می‌کند تا فقط بخش عنبیه چشم باقی بماند. سپس تصویر عنبیه به یک عدد دیجیتال منحصر‌به‌فرد تبدیل و در پایگاه داده دستگاه ذخیره می‌شود.

هنگامی‌که افراد برای ثبت حضور و غیاب و احراز هویت جلوی دستگاه قرار می‌گیرند، تصویر عنبیه چشم آن‌ها با الگوی دیجیتالی که در پایگاه داده دستگاه وجود دارد، مقایسه و در صورت تایید، حضور آن‌ها ثبت می‌شود.

مزایای دستگاه تشخیص عنبیه

معایب دستگاه تشخیص عنبیه

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره
دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

تشخیص چهره، یکی دیگر از فناوری‌های بیومتریک است که در دستگاه‌های حضور و غیاب مدرن استفاده می‌شود. این روش به‌دلیل راحتی استفاده در شرایط مختلف، از محبوبیت بالایی برخوردار است و بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌ها، ترجیح می‌دهند از این نوع دستگاه برای ردیابی حضور و غیاب کارکنان خود استفاده کنند.

برای مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، باید مطلع باشید که روش کار دستگاه به این صورت است که ابتدا از چهره افراد یک تصویر گرفته و در پایگاه داده دستگاه ذخیره می‌شود. در مرحله بعد هنگامی‌که فرد جلوی دستگاه می‌ایستد، الگوی صورت او با الگوی عکسی که در پایگاه داده دستگاه ذخیره شده است، مقایسه  و هویت وی تایید یا رد می‌شود.

مزایای دستگاه تشخیص چهره

معایب دستگاه تشخیص چهره

دستگاه تشخیص دست‌خط
دستگاه تشخیص دست‌خط

دستگاه تشخیص دست‌خط

یکی دیگر از دستگاه‌های حضور و غیاب، دستگاه تشخیص دست‌خط است. این دستگاه امضا یا دست‌خط افراد را بر اساس روش‌های ریاضی، تحلیل منحنی یا الگوریتم‌های تشخیص الگو تشخیص می‌دهد و هویت فرد را تایید یا رد می‌کند. زیرا افراد دارای دست‌خط‌ها و امضاهای متفاوتی هستند.

همچنین فشاری که هنگام نوشتن به سطح زیرین وارد می‌کنند، تفاوت دارد. این فناوری نیاز به سیستم‌های پیچیده و گران‌قیمت ندارد و با استفاده از دستگاه‌های دارای صفحه لمسی می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد.

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

 مزایای دستگاه تشخیص دست خط

معایب دستگاه تشخیص دست خط

کدام دستگاه بهتر است؟ نتیجه مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

با توجه به آنچه در بخش مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک گفته شد، به‌نظر می‌رسد که از بین دستگاه‌های معرفی‌شده، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره کارایی بهتری داشته‌باشد. اگر نوع پیشرفته این دستگاه‌ها را برای سازمان خود تهیه کنید، دقت و سرعت بسیار بالایی دارند و احتمال دستکاری و تقلب در آن‌ها ممکن نیست.

دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره جهان گستر دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و از آخرین فناوری روز دنیا برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. این دستگاه‌ها در شرایط نوری مختلف می‌توانند چهره افراد را تشخیص دهند. همچنین امکان تشخیص چهره افراد همراه با ریش و سبیل، آرایش، عینک، کلاه، رنگ موی متفاوت و غیره را دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک پرداختیم. هریک از این دستگاه‌ها دارای مزایا و معایب مختص خود هستند و راه‌کارهای مطمئن و سریعی را برای احراز هویت و ثبت حضور و غیاب افراد ارائه می‌دهند. شرکت جهان گستر، طراح و تولیدکننده انواع سامانه‌های حضور و غیاب در ایران، دستگاه‌های حضور و غیاب پیشرفته‌ای را طراحی و به بازار عرضه کرده است.

این دستگاه‌ها شامل انواع دستگاه اثر انگشت، تشخیص چهره و تشخیص اثر کف دست است و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید به‌راحتی ساعات کاری و ورود و خروج کارکنان خود را ردیابی و مدیریت و در وقت و هزینه‌های سازمان خود صرفه‌جویی کنید. برای اطلاع از شرایط ویژه فروش با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول:

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست؟

دستگاه‌هایی هستند که برای شناسایی، احراز هویت، ثبت ساعات کاری و ورود خروج کارکنان یک سازمان استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند افراد را تشخیص دهند و سپس ثابت کنند که آیا فرد شناسایی‌شده، هویتی را که ادعا می‌کند دارد یا خیر.

انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک شامل چه مواردی است؟

۱. دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت ۲. دستگاه حضور و غیاب تشخیص صدا ۳. دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم ۴. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره ۵. دستگاه تشخیص دست‌خط

منابع: +