یکی از روش‌های بیومتریک تشخیص هویت افراد، از طریق عنبیه چشم انجام می‌شود. عنبیه چشم، پوششی نازک از بافت‌هایی است که در پشت چشم قرار دارد و به‌عنوان یک اثر بیولوژیکی، به‌طور یکتا در هر فرد وجود دارد. برای همین می‌توان از آن برای شناسایی افراد استفاده کرد. امروزه دستگاه‌های مختلفی برای تشخیص هویت با عنبیه چشم ساخته شده‌اند و از تجهیزات پیشرفته و دقیق بهره می‌برند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش شناسایی افراد به دست آورید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

تشخیص هویت با عنبیه چشم چگونه انجام می‌شود؟

استفاده از عنبیه چشم به‌عنوان یک روش بیومتریک برای شناسایی افراد به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد. در آن زمان، محققان برای نخستین بار این روش را برای تشخیص هویت افراد استفاده کردند. اما به‌دلیل عدم دقت دستگاه‌ها در آن زمان،  این روش پیشرفت چندانی نکرد و در حالت نوپا باقی ماند.

استفاده از عنبیه چشم به‌عنوان یک روش بیومتریک برای شناسایی افراد به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد.

در دهه ۱۹۸۰ با پیشرفت فناوری دیجیتال و الگوریتم‌های پردازش تصویر، استفاده از عنبیه چشم برای شناسایی هویت، به مرحله پیشرفته‌ای رسید. این فناوری ابتدا به‌عنوان یکی از روش‌های شناسایی هویت در صنعت هواپیمایی برای کنترل مرزها و پروازها مورد استفاده قرار گرفت.

اما امروزه، تشخیص هویت با عنبیه چشم به یکی از روش‌های محبوب و مورد اعتماد در برخی از صنایع مانند بانک‌داری، تراکنش‌های مالی، سیست‌های حضور و غیاب، امنیت سایبری و سیستم‌های تحت عنوان تعامل انسان-رایانه تبدیل شده است.

با توجه به دقت بالا و قابلیت اطمینان در شناسایی افراد با عنبیه چشم، این روش یکی از راه‌کارهای مناسبی است که می‌تواند در کاهش تقلب‌ و جلوگیری از سوءاستفاده از هویت دیگران موثر باشد. با این حال، همواره نیاز به رعایت مسائل حریم خصوصی و امنیتی در استفاده از این فناوری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کارکرد و مرخصی از دیدگاه قانون کار

با توجه به دقت بالا و قابلیت اطمینان در شناسایی افراد با عنبیه چشم، این روش یکی از راه‌کارهای مناسبی است که می‌تواند در کاهش تقلب‌ و جلوگیری از سوءاستفاده از هویت دیگران موثر باشد.
با توجه به دقت بالا و قابلیت اطمینان در شناسایی افراد با عنبیه چشم، این روش یکی از راه‌کارهای مناسبی است که می‌تواند در کاهش تقلب‌ و جلوگیری از سوءاستفاده از هویت دیگران موثر باشد.

اسکنر عنبیه چیست؟

اسکنر عنبیه (Iris scanner) یک فناوری شناسایی بیومتریک است که برای تشخیص هویت افراد با استفاده از شناسایی الگوی عنبیه چشم استفاده می‌شود. این فناوری با کمک یک دوربین خاص، الگوی عنبیه را تصویربرداری و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، هویت فرد را شناسایی می‌کند.

دقت و سرعت این اسکنر بالاست و به‌دلیل تنوع الگوهای عنبیه چشم در هر فرد، تقلب و دست‌کاری در این سیستم بسیار سخت است. اسکنر عنبیه در حوزه‌های مختلفی از جمله امنیت شخصی، امنیت سازمانی، حضور و غیاب و کنترل دسترسی، به کار گرفته می‌شود.

به‌طور مثال، در فضای کاری، می‌توان از این فناوری برای کنترل دسترسی به اتاق‌های خصوصی، دفاتر و اماکن دیگر استفاده کرد. همچنین، برای کاهش خطر سرقت اطلاعات شخصی و مالی، در بانک‌ها و شرکت‌های مالی نیز کاربرد دارد.

مراحل تشخیص هویت با سنسور عنبیه

تشخیص هویت با عنبیه چشم معمولا طی مراحل زیر انجام می‌شود.

۱ثبت عنبیه: در ابتدا، سیستم، عنبیه چشم شما را با استفاده از یک سنسور و دوربین مجهز به امکانات ویژه، به‌طور دقیق ثبت می‌کند.

۲پیش‌پردازش: پس از ثبت عنبیه، اطلاعات ثبت‌شده در سنسور به یک واحد پردازشگر فرستاده می‌شود و در آن‌جا اطلاعات ثبت‌شده شامل تصویر عنبیه و اطلاعات دیگر مانند شدت روشنایی و رنگ چشم، پردازش و تحلیل می‌شوند.

۳استخراج ویژگی‌ها: در این مرحله، با استفاده از روش‌های مختلف مانند شبکه‌های عصبی مصنوعی و الگوریتم‌های تشخیص الگو، ویژگی‌های خاصی که هر فرد را از دیگری متمایز می‌کنند، از تصویر عنبیه استخراج می‌شوند. مثلا فاصله بین دو نقطه برجسته در عنبیه هر فرد یکتاست و می‌تواند به‌عنوان یکی از ویژگی‌های شناسایی استفاده شود.

۴تطبیق الگو: پس از استخراج ویژگی‌ها، این اطلاعات با الگوهایی که پیش‌تر برای هر فرد در سیستم ثبت شده‌اند، مقایسه می‌شوند. اگر ویژگی‌های استخراج‌شده با الگوهای ثبت‌شده برای یک فرد هم‌خوانی داشته باشند، هویت او تایید می‌شود.

۵تصمیم‌گیری: در صورتی‌که ویژگی‌های استخراج‌شده با هیچ‌یک از الگوهای ثبت‌شده هم‌خوانی نداشته باشند، سیستم فرد را به‌عنوان ناشناس تشخیص می‌دهد و به مرحله بعد نمی‌رود. اما اگر هویت فرد تایید شود، سیستم به‌طور خودکار به فرآیند دسترسی یا تردد اجازه می‌دهد.

برای افزایش دقت و کاهش احتمال خطا در تشخیص هویت با عنبیه چشم، بسیاری از سیستم‌ها از روش‌های ترکیبی استفاده می‌کنند که می‌تواند شامل ترکیب اطلاعات عنبیه با سایر روش‌های شناسایی مانند رمزگذاری صوتی و اثر انگشت باشد. بدین ترتیب دقت و قابلیت اطمینان سیستم بسیار افزایش می‌یابد.

در کل، استفاده از این فناوری، از دقت و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و به‌دلیل عدم نیاز به تماس مستقیم افراد با سیستم، از نظر بهداشتی نیز بسیار ایمن است که می‌توان آن را در سیستم‌های مختلف مانند دستگاه حضور و غیاب استفاده کرد. شرکت جهان‌گستر تعدادی از دستگاه‌های حضور و غیاب خود را با استفاده از این فناوری طراحی و تولید کرده است که دقت و کارایی بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: معایب دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه دارای دوربین‌های خاصی است که با فناوری تشخیص عنبیه چشم کار می‌کنند.
دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه دارای دوربین‌های خاصی است که با فناوری تشخیص عنبیه چشم کار می‌کنند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم

این دستگاه از فناوری تشخیص عنبیه برای ثبت حضور و غیاب کارکنان در سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات مختلف استفاده می‌کند. دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه دارای دوربین‌های خاصی است که با فناوری تشخیص عنبیه چشم کار می‌کنند.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که در ابتدا، فردی که می‌خواهد ورود و خروج خود را ثبت کند، باید در مقابل دوربین قرار بگیرد. سپس دستگاه با استفاده از نور مادون قرمز، عنبیه چشم او را به‌طور دقیق اسکن و با به‌کارگیری الگوریتم‌های پیچیده، هویت فرد را شناسایی می‌کند.

در صورت تطبیق هویت فرد با اطلاعات ثبت‌شده در سیستم، دستگاه حضور و غیاب به‌صورت خودکار و بلافاصله، عملیات ثبت حضور فرد را انجام می‌دهد و در غیر این صورت، فرد به‌عنوان یک ناشناس شناخته می‌شود و دستگاه پیام عدم تایید نمایش می‌دهد.

استفاده از دستگاه حضور غیاب تشخیص عنبیه چشم، مزایای بسیاری دارد. این دستگاه‌ها به‌دلیل دقت بالا و امکان شناسایی سریع و ایمن افراد، به یکی از راه‌کارهای محبوب برای ثبت ورود و خروج کارکنان در سازمان‌ها تبدیل شده‌اند.

همچنین، به‌دلیل این‌که نیازی به تماس مستقیم با دستگاه نیست و همه‌ی روند ثبت حضور به‌صورت خودکار انجام می‌شود، مشکلات بهداشتی نیز به حداقل می‌رسد. برای مشاوره خرید این نوع دستگاه، با کارشناسان شرکت جهان‌گستر تماس بگیرید.

بیشرت بخوانید: آشنایی با انواع سیستم های حضور و غیاب و مزایا و معایب هر کدام

برای مشاوره خرید این نوع دستگاه، با کارشناسان شرکت جهان‌گستر تماس بگیرید.
برای مشاوره خرید این نوع دستگاه، با کارشناسان شرکت جهان‌گستر تماس بگیرید.

مزایای تشخیص هویت با عنبیه چشم

این روش دارای مزایای بسیاری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بیشرت بخوانید: دور زدن و هک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

معایب تشخیص هویت با عنبیه چشم

استفاده از این روش تشخیص هویت، همانند هر فناوری دیگری، دارای معایبی نیز هست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

برای مشاورۀ رایگان، در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم.

-

سخن پایانی

تشخیص هویت با عنبیه چشم یکی از روش‌های پیشرفته شناسایی افراد است که بسیاری از سیستم‌های حضور و غیاب، امنیتی و بانکی از آن استفاده می‌کنند. این فناوری به‌دلیل دقت بالا، سرعت زیاد، عملکرد مستقل از روش‌های سنتی شناسایی، عدم نیاز به تماس فیزیکی، مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، معایبی مانند عدم اطمینان از حفظ حریم خصوصی نیز برای این فناوری وجود دارد که باید تدابیر ویژه‌ای برای آن‌ها اندیشیده شود.

با رعایت نکات امنیتی و حفظ حریم خصوصی، این سیستم می‌تواند بستر مناسبی را برای بهبود و تسریع شناسایی افراد در جوامع، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف فراهم کند. اگر قصد خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم را دارید، شرکت جهان‌گستر باکیفیت‌ترین و پیشرفته‌ترین این دستگاه‌ها را با مناسب‌ترین قیمت و ضمانت معتبر در اختیار شما قرار میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منابع: + +

آیا تشخیص هویت با عنبیه چشم ممکن است؟

بله، تشخیص هویت با عنبیه چشم ممکن است. عنبیه چشم یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد هر فرد است و تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی شکل می‌گیرد. تصاویری که از عنبیه چشم یک فرد به دست می‌آیند می‌تواند در تشخیص هویت او مفید باشد.

آیا تشخیص هویت با عنبیه چشم دقیق است؟

تشخیص هویت با عنبیه چشم به دلیل تأثیراتی که عوامل محیطی مانند نور و جهت نگاه به چشم بر روی شکل عنبیه دارند، به طور قطع دقیق نیست. با این حال، این روش همچنان می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های شناسایی افراد استفاده شود و در ترکیب با روش‌های دیگر مانند اثر انگشت و تشخیص صورت، دقت آن بیشتر خواهد شد.

یک پاسخ

  1. یقینا سیستم تشخیص عنبیه چشم؛ روشی نوین برای احراز هویت افراد، بدون ایجاد خطا و انتقال آلودگی است که مزایا و فواید بسیار، آن را به محصولی پرکاربرد تبدیل نموده.